Sabtu, 19 Jun 2010

Bercuti di Turki (Pagi di Istanbul) Part 2






Pagi Hari Kedua di Istanbul

Universiti Istanbul

     Kami bangun untuk solat subuh pada jam 4 pagi. Aku bersiap-siap untuk ke Masjid berdekatan. Dalam cuaca sejuk aku berjalan dan lebih kurang 10 minit kami tiba di Masjid. Selepas selesai solat masjid kami dijemput oleh seorang pendakwah, Niametullah Khalil IbrahimYurt untuk minum teh, aku kagum dengan beliau kerana dia boleh berbahasa Melayu " Sembahyang bagus, syurga,syurga" katanya kepada aku dan rakan-rakan lain. Kami juga bertemu dengan jemaah yang akan menunaikan umrah, yang ikut kami minum teh hanya tiga orang. Pada pagi itu kami medengar cerita bagaimana dakwah dijalankan di Jepun dan tugas sebagai umat Islam. Kami berbual agak lama, maklumlah pertama kali bertemu dan mungkin itu kali terakhir. Kemudianya jam 7.00 pagi aku, ariff dan Faiz Ali pulang ke Madrasah. Faiz pada pagi itu bersama-sama dengan Mehmet solat di Masjid Fatih*. Pada pagi ini cuaca masih mendung. Kami bersiap-siap untuk keluar makan dan seterusnya melawat ke beberapa tempat di Istanbul. Kami bersarapan di sebuah restoran berdekatan dengan sarapan yang istimewa rasanya seperti roti canai, dikenali sebagai Borek dengan berintikan keju, kentang atau daging. Aku cuma memesan borek berintikan keju dan kentang sahaja, sebabnya aku tak boleh makan daging. Menjadi kebiasaan teh sangat popular di Turki berbanding minuman lain. Setelah makan kami bergerak ke Eminonu.


Borek dan teh




Sekitar Makam Eyub Sultan


Makam Eyub Sultan

      Pada hari itu kami bersama-sama satu keluarga dari Malaysia. Kami melawat ke Makam Abu Ayub al-Ansari atau lebih dikenali oleh penduduk tempatan sebagai Eyub Sultan Camii. Selepas itu kami solat di Masjid Eyub Sultan, setelah selesai solat kami disapa oleh beberapa penduduk tempatan kedatangan kami amat dialu-alukan. Hari hujan membataskan pergerakan kami, namun itu bukan penghalang. Semasa berada di sekitar Makam ada juga upacara berkhatan dijalankan, anak-anak yang bakal dikhatankan, mereka memakai pakaian yang sangat istimewa.


Bergambar bersama-sama kanak-kanak Turki yang akan dikhatankan


Di sekitar Makan Abu Ayub al-Ansari terdapat kedai-kedai yang menjual makanan ringan, pakaian serta buku-buku agama. Kami singgah disebuah kedai menjual pakaian, aku dihidangkan dengan secawan teh oleh pekerja di kedai tersebut, ternyatalah orang Turki sangat-sangat mengalu-alukan kedatangan pelancong, lebih-lebih lagi dari negara Islam. Semasa kami sedang berjalan-jalan ada beberapa penduduk tempatan bersalaman dengan kami, " Are you Singapore/Malaysia?" soalan lazim yang akan ditanya.


Peniaga di kawasan sekitar makam

       Ada juga sekumpulan kanak-kanak mendekati kami. Aku cuba berbahasa Turki "Ingilizje biliyor musunuz?" yang bermaksud "adakah kamu memahami bahasa Inggeris?" Mereka tertawa dan berkata sesuatu kepada aku, yang aku sendiri tidak faham, tapi aku dapat mengagak maknanya,kelihatan diwajah mereka gembira apabila tempat mereka dikunjungi oleh orang asing. Hujan masih lagi membasahi bumi Istanbul.

MiniAturk




     Setelah menunggu hujan reda, kami bergerak menuju ke MiniAturk dengan menaiki teksi, yang merupakan sebuah taman yang menempatkan model-model bangunan yang mempunyai nilai sejarah dan tarikan yang menarik seperti Hagia Sofia, Masjid Biru, Cappadocia dan lain-lain tempat. Kami meluangkan masa hampir dua jam lebih di sana. Kemudiannya kami pulang dan keluarga dari Malaysia yang bersama-sama kami akan pulang ke UK, keesokkannya.

MiniAturk


    Hujan masih lagi turun, kalau orang Turki sebut hujan "Yagmur", ramalan kaji cuaca pada keesokkan hari masih memberi tanda-tanda hujan akan turun lagi. Setelah mengatur perjalanan, keesokkanya kami akan membeli tiket untuk ke Cappadocia dan kami bersepakat untuk ke Bazar Besar dan melawat tempat-tempat tertutup sahaja. Aku melelapkan mata dan dengan harapan cuaca esok tidak hujan.Bersambung.

Muhammad Saffuan Bin Jaffar 
Istanbul

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tolong letak nama, ok??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...