Sabtu, 19 Jun 2010

Bercuti di Turki (Dari Istanbul Ke Nevsehir) Part 3

Pagi Hari ke Tiga di Istanbul

Pada hari ini, kami sangat berharap agar dengan Izin Allah s.w.t hujan akan berhenti. Melihat melalui tingkap dari Madrasah pertama dan tertua di Istanbul, masih lagi diselebungi kekelabuan awan hujan. Dan selepas beberapa ketika langit yang dahulunya berawan, tiba-tiba beransur menampakkan kejernihan langit biru. Alhamdulillah cuaca amat baik dan panas serta berangin. Setelah bersarapan kami dan saudara Faiz Ali menuju ke sebuah tempat untuk membeli tiket bas. Metro menjadi pilihan kerana perkhidmatan yang baik dan bas yang selesa.

Metro menyediakan perkhidmatan baik

Jalan-jalan di Grand Bazar

Setelah membeli tiket bas ke Nevshehir, Kappadokia kami bergerak ke grand Bazar yangusianya ratusan tahun dan menempatkan beribu-ribu kedai yang menjual barang-barang cendermata seperti t-shirt, lampu kaca, permaidani dan lain-lain lagi. Kami singgah di kedai menjual lampu-lampu kaca, bila pemilik kedai mengetahui kami orang Islam, "For Faith special price" dan kami dihidangkan teh, yang sememangnya menjadi adat dan kegemaran orang Turki.

Teh yang dihidangkan kepada kami.

Setelah melawat kedai menjual lampu kaca kami melawat ke kedai - kedai yang lain, memang seronok bila pemilik kedai tahu yang kami ini orang Islam dan datang dari Malaysia dan hampir kesemua kedai menyediakan teh kepada tetamu.

Apa yang menarik di Bazar ialah ada sesetengah peniaga yang boleh berbahasa Melayu seronok saya mendengar, dan ada seorang peniaga sempat saya rakam ketika dia bercakap dalam bahasa Melayu dalam malu-malu kucing. Selain menjual baju terdapat kedai-kedai emas di laluan utama di dalam bazar dan untuk pengetahuan pembaca sekalian sewa kedai di laluan utama mencecah ribuan dolar.
(Gambar sebelah kiri) Bergambar bersama pemilik kedai t-shirt yang boleh berbahasa Melayu

Selain itu jika anda berminat dengan tasbih kayu kokka, mungkin Istanbul menjadi tempat yang banyak pilihan dari sekecil-kecil tasbih sehinggalah yang sebesar-besarnya. Kami kemuadiannya bergerak ke madrasah tempat penginapan untuk menyimpan barang-barang yang di beli di Grand Bazar dan seterusnya kami pergi ke Spice Bazar terletak berhampiran hentian Tram Eminonu yang banyak menjual rempah-rempah dan juga manisan. Saya amat menyukai manisan Turki kerana rasanya yang unik tetapi harganya sangatlah mahal.

(Gambar sebelah kanan) Beginilah keadaan di dalam bazar yang dibina semasa zaman Turki Uthmniyyah pada tahun 1461.

Pak cik ini menjual tasbih buah kokka.

Dari sekecil-kecil tasbih, sehinggalah yang sebesar ini dijual di sini.

Kedai menjual manisan
Pelbagai jenis manisan yang boleh didapati di Spice Bazar

Banyaknya manisan...

Warna-warni rempah di Spice Bazar

Semoga Berjumpa lagi "Istanbul!"

Setelah selesai membeli - belah kami pulang ke rumah dan bersiap-siap untuk ke stesen bas dan kami bergerak ke Nevshehir pada jam 10.00 malam dan perjalanan dari Istanbul ke Nevshehir mengambil masa 11 jam. Sebaik saja masuk ke dalam bas, memang sangat selesa dan siap dengan pelayan lagi (ala-ala pramugara) yang akan menghidangkan ari dan makanan ringan.

Bas Metro bagi saya amat selesa untuk perjalanan jauh

Jumpa esok di Cappadocia, Nevsehir

Muhammad Saffuan Bin Jaffar
Istanbul

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tolong letak nama, ok??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...