Sabtu, 19 Jun 2010

Bercuti di Turki (Pelayaran Ukhwah Ke Konya) Part 5

Bermulanya Perjalanan ke Konya

Pagi ini cuaca mendung di Goreme, kami bersiap-siap menuju ke stesen bas. Jam 8.10 Pagi bas tiba dan bergerak menuju ke stesen bas Nevsehir, kami kemudiannya bertukar bas dan bergerak ke Konya. Sepanjang perjalanan aku dapat saksikan ladang gandum yang luas dan apa yang menggembirakan aku ialah cuaca yang sangat baik tidak hujan dan aku berharap cuaca seperti ini apabila berada di Konya dan juga bandar-bandar lain nanti. Aku pun terlelap kerana keletihan.

Jalan raya ke Konya
Jejak Bumi Konya

Jam menunjukkan pukul 11.30 pagi, dari dalam bas aku dapat melihat keadaan sekeliling yang lapang dan ada kelompok bangunan-bangunan, masjid-masjid yang kubahnya berkilau-kilau serta rumah-rumah yang sangat cantik, hati aku berbisik " dah sampai di Konya". Bas yang kami naiki mula memasuki bandar Konya dan bandar ini sangat cantik, bunga ros pelbagai warna kelihatan di merata-rata tempat. Hari ini hari Jumaat, 11 Jun 2010, kami merancang untuk bersolat Jumaat di Konya, ketika bas berhenti di stesen bas aku dapat mendengar bacaan al-quran dari sebuah masjid berdekatan dan kubahnya berkilau-kilau, sangat cantik.

Mevlana şekeri

Alhamdulillah aku dan rakan-rakan selamat tiba di stesen bas dan sebaik saja kami turun dari bas, kami di sambut oleh Brother Hassan dan rakanya, mereka merupakan penggerak madrasah di Konya. Semasa aku sedang berjalan ke van, aku dapat lihat banyak kuih yang bewarna putih di dalam paket-paket kecil dijual di sini, ianya dikenali sebagai, Mevlana Sheker yang bermaksud Gula Maulana. Kami menaiki van ke Madrasah yang terletak agak jauh dari stesen bas.

Selepas beberapa minit kami pun tiba di Madrasah tersebut, dan kami disambut oleh beberapa penuntut di madrasah tersebut di dalam tingkat bawah madrasah tersebut kelihatan seperti sebuah pejabat, kami masuk menyimpan barang di sebuah bilik di sebelah kiri dari pintu masuk, kemudiannya kami ke ruangan sebelah kanan disitu terdapat meja komputer dan sebuah meja panjang enam* kerusi dan di situ seorang lelaki berusia lewat 50 tahun sedang duduk dan menulis sesuatu dalam tulisan arab di atas sehelai kertas kuning, wajah mukanya agak serius. Sebaik sahaja diperkenalkan dengan beliau, wajahnya terus betukar manis, membuatkan aku rasa gembira melihat wajah lelaki tua itu beliau ialah Kamal Bardandi.

Kamal sedang menyalin kitab Risalah an-Nur dengan tekun.

Tulisan Ottoman, seperti tulisan Jawi yang kini dilupakan. Ianya penting sebagai simbol kesatuan Umat Islam

Kami diberitahu oleh Brother Hassan bahawa dia sedang menyalin kitab risalah an-nur yang dikarang dalam bahasa Turki dalam tulisan Ottoman (seperti tulisan jawi). Brother Hassan berhasrat untuk membawa kami bersolat Jumaat di Masjid Sultan Selim* tetapi kami agak lewat dan kawasan masjid telah penuh, kami solat di masjid berdekatan sahaja dan solat jumaat disini sangat pendek, tidak sampai 20 minit kami selesai mendengar khutbah dan solat Jumaat.

Kami pulang untuk makan tengah hari, makanan yang dihidangakan ialah roti yang merupakan makanan asasi orang Turki, sejenis lauk * mengandungi bawang yang ditumis dimasak bersama tomato dan telur, madu, keju, buah Zaitun dan juga sup.

Hidangan makan tengah hari kami, sungguh menyelerakan.

Sungguh menyelerakan walaupun aku mula merindui nasi. Selepas makan kami dihidangkan dengan buah tembikai, yang sangat jarang aku lihat di Nottingham, dan tembikai di sini saiznya besar-besar, malah lebih besar dari saiz bola keranjang. Dalam cuaca panas berangin memang enak kalau dapat menikmati keenakan buah tembikai. Sudah menjadi adat orang Turki, tanpa teh memang tidak sah. Kami dihidangkan dengan teh, dari Istanbul sehinggalah ke Konya belum pernah ada orang Turki menghidangkan minuman selain teh. Sambil menikmati teh kami berkenal-kenalan di antara satu sama lain, kali ini Brother Hassan menjadi perantara.

Menjejak Sejarah

Perut kenyang hati pun suka, Brother Hassan memaklumkan kepada kami yang selepas ini kami akan melawat Masjid Sultan Selim*, Muzium Mulana, dan ladang Ceri jika sempat. Kami bersiap-siap dan kami ditemani oleh Kamal Bardandi seorang bekas tentera berpangkat sarjan dan beliau sangat arif mengenai selok belok sejarah di Konya, dia tidak boleh berbahasa Inggeris dan Brother Hassan akan menjadi penterjemah kami semasa melawat ke tempat-tempat yang akan kami lawati nanti.

Makam Maulana Jalalluddin ar-Rumi yang terletak betul-betul di bawah kubah hijau.

Kami tiba di Masjid Sultan Selim* dan kemudiannya kami bergerak ke Muzium Maulana yang tidak jauh dari masjid tersebut. Hari ini sangat panas dan kering, kelihatan orang tidak putus-putus mengunjungi Muzium Maulana dan disitu juga menempatkan makam tokoh sufi terkenal iaitu Maulana Jalalludin ar-Rumi. Kami diterangkan oleh Kamal Bardandi dengan terperinci, hampir setiap tempat dan barang-barang pameran di dalam muzium tersebut diceritakan kepada kami sejarah serta keunikkanya.

Menara Hijau dan dibawahnya terletak makam Maulana.

Setelah melawat Muzium Maulana kami melawat ke sebuah memorial perang dunia pertama dan di situ kami diterangkan mengenai kehidupan orang Turki semasa perang san selepas perang, masuk adalah percuma. Selepas itu kami ke Masjid Sultan Selim untuk menunaikan solat asar. Kami tidak sempat untuk melawat ladang ceri pada hari itu kerana hari sudah pun lewat petang. Kami pun pulang ke Madrasah.

Banguan bewarna hijau, madrasah tempat kami menginap.

Taaruf Konya

Pada malamnya kami bersolat jemaat di madrasah tempat kami menginap, dan pada malam itu Brother Hassan akan mengajar kitab terkenal karangan Badiul Zaman Syed Nursi. Lebih kurang 40 orang yang hadir pada malam itu, dan ada diantara mereka orang-orang profesional. Aku dan rakan-rakan sempat berkenalan dengan mereka. Mereka banyak bertanya kepada kami beberapa soalan mengenai Islam di UK dan Islam di Malaysia. Banyak juga mereka tidak tahu tentang Malaysia. Selepas mendengar ceramah kami dijemput untuk makan malam bersama beberapa pelajar madrasah tersebut.

Sahabat dari Konya

Manisan seperti kapas yang diberikan saudara Said

Selepas makan kami berbual-bual dengan mereka dan mereka tidak fasih berbahasa Inggeris. Aku dan rakan-rakan menggunakan buku bahasa Turki yang aku beli sebelum aku ke sini.Ada masa kami terdiam, kerana tak faham apa yang dikatakan, ibarat itik cakap dengan ayam, kami berbahasa Inggeris mereka berbahasa Turki.Walaupun berlainan bangsa dan bahasa serta sukar untuk berkomunikasi, aku dapat rasakan bahawa sesuatu yang mengikat kami dengan erat, iaitu Islam dan walaupun sukar untuk berkomunikasi kami berbual panjang dengan masing-masing cuba memahami apa yang dituturkan antara satu sama lain. Aku mula rasa mengantuk dan hari ini merupakan hari yang paling letih mungkin kerana cuaca yang sangat panas. Malam itu aku tidur dengan nyenak sekali.

Muhammad Saffuan Bin Jaffar
Nottingham

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tolong letak nama, ok??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...