Sabtu, 19 Jun 2010

Bercuti di Turki (Dari Istana Kapas ke Kota Purba) Part 7

Pamukkale,Istana Kapas?


    Pagi ini cuaca sangat baik dengan langit biru tidak berawan, kebisaan bandar-bandar sebelum ini, Nevsehir dan Konya kami disambut dengan hijau kuning ladang gandum, kali ini berbeza sekali, banjaran gunung pula menyambut kedatangan kami di Denizli. Pagi itu kami di sambut oleh saudara Hamza, Ozkan dan Halid, kami di bawa ke sebuah madrasah untuk berehat. Selepas beberapa minit, kami tiba di madrasah tersebut, aku dapat melihat buah pepohon buah pic yang tumbuh segar di sini. Aku menggunakan masa yang ada untuk berehat dan selepas itu kami bersarapan sebelum bertolak ke Pamukkale.

Bentuk muka bumi Pamukkale yang sungguh unik.

Bersama Halid dan Ozkan di Pamukkale.


   Pamukkale terletak lebih kurang 3 km dari Denizli dan sepanjang perjalanan ke sana aku dapat saksikan ladang buah-buahan yang luas. Dari dalam van kami ditunjukkan oleh Hamzah ke arah suatu kawasan yang bewarna putih terletak di sebuah bukit dan kedudukannya agak tinggi sedikit, dan itulah Pamukkale yang terkenal dengan keunikan bentuk muka buminya yang putih. Pamukkale bermaksud Istana Kapas dalam bahasa Turki (kata dasar = Pamuk := kapas). Di sana juga terdapat sebuah Kota Lama Hierapolis. Pamukkale diishtiharkan sebagai World Heritage Site oleh UNESCO.

 Walaupun  pertemuan kami ini amatlah singkat, tetapi tali persaudaraan yang dijalin tidak akan putus. Kami bergambar di Hierapolis behampiran Pamukkale.


Salam Perpisahan Denizli


Selamat tinggal wahai sahabat, moga bertemu lagi.

   Kami tidak lama di Denizli, petang itu kami bergerak menujuk ke Aydın, 111 km dari Denizli. Berat juga aku nak meninggalkan Denizli, walaupun pertemuan yang sangat singkat saudara Hamza, Ozkan dan Halid memberi layanan baik kepada kami. Kami bertolak ke Aydın jam 3.30 petang. Perjalanan mengambil masa 2 jam, dan setelah kami tiba di Aydın, kami perlu menaiki bas kecil untuk ke Selcuk yang terletak 44 km dari Aydın. Pemandangan di sini agak berbeza kerana iklimnya juga berbeza, kami memasuki kawasan beriklim Mediterranean yang suhu pada petang ini mencecah 35 darjah selsius.


 Aydın ke Selcuk

 Rumah Penginapan di Selcuk

   Kami tiba di Selcuk lebih kurang jam 7.30 petang dan dari stesen bas terus kami bergerak ke tempat penginapan. Kami tiba di Selcuk pada hari pertama  bulan Rejab. Semasa berjalan untuk menuju ke hostel aku dapat melihat tinggalan lama kerajaan Selcuk dan terdapat pepohon limau yang tumbuh subur di tepi-tepi jalan. Setelah tiba, kami berehat-rehat dan bersiap-siap untuk solat maghrib di Masjid berdekatan. Kami tiba agak lewat di Masjid, kerana di Turki selepas azan solat terus didirikan. Di luar pintu masjid kelihatan tiga orang penduduk tempatan yang sedang siap-siap untuk meninggalkan masjid, kami sempat menyapa mereka dan kami juga sempat bertanyakan di mana kedai makanan yang tidak menjual arak. Ada seorang saudara yang akan menunjukkan jalan kepada kami setelah kami solat nanti.

 Inilah saudara Erdal yang membantu kami menunjukkan restoran makanan yang tidak menjual arak.

   Selepas menunaikan solat, kami bergerak menuju ke Restoran tersebut bersama saudara Erdal yang menunggu kami sehingga selesai solat. Kami berbual panjang pada malam itu, banyak pekara yang kami bualkan, mengenai Islam di Turki, Mavi Marmara dan macam-macam lagi. Selepas itu kami dibawa oleh saudara Erdal untuk minum teh. Malam pun semakin lewat, kami pulang ke hostel untuk berehat kerana keesokan hari kami akan menjelajah sebuah bandar purba iaitu Ephesus yang terletak lebih kurang 3 km dari tempat kami menginap.

2 ulasan:

  1. You have a really good description

    was very short and come again

    Hamza Levend Turkey

    BalasPadam
  2. InsyaAllah... Thank You for your hospitality... I miss Turkey very much...

    BalasPadam

Tolong letak nama, ok??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...