Sabtu, 19 Jun 2010

Tips Bercuti di Turki (Part Akhir)

Selamat Tinggal

Pagi ceria menyambut kami, terdengar suara burung camar melagukan suara di pagi hari. Kami bersiap-siap dengan mengemas barang buat kali terakhir. Setelah semuanya selesai kami bergegas menuju ke sebuah restoran berdekatan untuk bersarapan pagi dan kemudiannya kami ke Grand Bazar untuk membeli belah buat kali terakhir.

Sarapan pagi terakhir kami di Istanbul

Di dalam Istana TopkapI

Istana TopkapI

Jam 9.25 pagi kami tiba di Istana Topkapi, ramai orang yang datang berkunjung ke sini. Dengan harga 20 Lira seorang kami masuk ke dalam Istana Topkapi. Istana ini tidaklah semewah binaan Istana Dolmabahçe. Istana ini dibina atas perintah Sultan Mehmed II iaitu Sultan Fatih. Pembinaan Istana ini bermula pada tahun 1459. Selepas Khalifah Uthmaniyyah digulingkan pada 1921 Istana ini dijadikan sebagai dekrit kerajaan pada 3 April dan seterusnya menjadi muzium pada tahun 1924.

Dewan perhimpunan Istana TopkapI

Di dalam istana ini menyimpan pelbagai khazanah berharga milik sultan-sultan termasuklah pakaian yang dipakai oleh Sultan Fatih. Pakaian Sultan Fatih,hanya bewarna putih tanpa apa-apa corak pun, bagi saya ini menggambarkan betapa sederhananya Sultan Fatih. Di Istana ini juga menempatkan janggut Nabi Muhammad s.a.w serta pedang baginda, selain itu juga terdapat pedang, anak panah yang digunakan oleh para sahabat.

Kami meluangkan masa selama satu jam sahaja. Jam, 11.15 pagi kami bergerak pulang ke madrasah untuk mengambil barangan kami sebelum bertolak ke Lapangan Terbang Sabiha Gökçen di Istanbul Asia. Kami bersalam-salaman dengan penuntut di Madrasah dengan harapan agar dapat betemu lagi di masa hadapan. Kami menaiki teksi dari Istanbul ke lapangan terbang ditemani oleh saudara Faiz Ali dengan tambang 70 Lira. Kami tiba di lapangan terbang pada jam 1.10 petang. Penerbangan kami tertangguh, jam 3.45 petang kami berlepas meninggalkan bumi Turki. Alhamdulillah sepanjang perjalanan, kami tidak berhadapan dengan sebarang masalah, dan kami selamat tiba di Nottingham jam 11.15 malam. Maka tamatlah kembara Bumi Turki.

Selamat tinggal Turki, dari atas kelihatan selat Bosphorus yang menjadi saksi kisah-kisah hebat di Istanbul.

Aku Kongsikan sedikit tips dan perbelanjaan semasa di Turki

Aydin - Selcuk  1 Jam
Selcuk - Istanbul 10 Jam

Tempat-tempat yang dilawati :

Istanbul - Grand Bazar, Spice Bazar, Masjid Biru, Hagia Sophia (20 Lira), Dolmabache Palace ( 1 Lira dengan Kad Pelajar), Topkapı Palace (20 Lira), Taksim, Miniaturk.

Nevsehir - Goreme Cappadocia (15 Lira)

Konya - Muzium Maulana (2 Lira),Masjid Sultan Selim*, Memorial Perang, Masjid Alaeddin Keykubad.

Denizli - Pamukkale dan Hierapolis ( 20 Lira)

Selcuk - Muzium Ephesus (5 Lira), St Jean ( 5 Lira), Ephesus Ancient City (20 Lira).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tolong letak nama, ok??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...