Sabtu, 19 Jun 2010

Bercuti di Turki (Kembara di Kota Purba) Part 8

Panasnya Selcuk

Pintu Masuk St Jean

Pada pagi ini cuaca sangat baik, kemungkinan kami akan berpanas. Sebaik sahaja sarapan, kami mengemas barang - barang dan  kami perlu mengosongkan hostel pada jam 11.00 pagi. Kami bergerak ke Muzium Ephesus dengan berbekalkan air, keadaan cuaca di sini sungguh berbeza, sangat panas dan udaranya yang kering membuatkan aku cepat rasa dahaga. Selepas melawat Muzium Ephesus kami melawat ke St Jean iaitu tempat yang dicadangkan oleh pengurus hostel kepada kami. St Jean merupakan sebuah gereja lama yang terletak di sebuah bukit, dan dari St Jean kami dapat melihat Masjid Isabey yang binaanya lain dari masjid - masjid yang terdapat di Turki.

Di Muzium Ephesus.

Selepas melawat St Jean kami terus ke Masjid Isabey yang mengambil masa 10 minit berjalan kaki. Jejak rasul pernah membuat pengambaran di Masjid Isabey, dan kami sempat bertemu dengan Imam masjid tersebut. Beliau menceritakan kepada kami keadaan sebelum masjid tersebut dilanda gempa bumi.

Masjid Isabey yang binaannya unik dari binaan masjid yang lain.

Imam Masjid Isyabey menunjukkan gambarnya ketika muda dahulu.

Imam Masjid Isaybey menyanyikan sebuah lagu kepada kami

Kami kemudiannya solat di Masjid tersebut dan selepas itu kami makan tengah hari di sebuah restoran berdekatan. Perut diisi bekalan air dibawa sebagai penghilang dahaga diwaktu memerlukan.

Jejak Ke Ephesus

Perjalanan ke Ephesus mengambil masa 10 minit dengan menaiki bas kecil, dengan tambang 2 Lira seorang. Semasa menyusur jalan ke Ephesus aku dapat melihat papan tanda rumah Maryam dan Yedi Uyuyanlar ( 7 Pemuda Ehabul Kehfi).
Theater yang terbesar di Ephesus.

Cuaca panas tidak mematahkan semangat kami untuk menjelajah bandar tinggalan purba yang unik ini. Kami melawat ke Gereja Maryam yang terletak di sebelah kanan dari pintu masuk. Dari pintu masuk aku sudah dapat melihat Theater yang sangat besar, sungguh menakjubkan kerana ia dibina di lereng bukit dan bentuknya sekata. Kami kemudiannya ke Theater tersebut, aku terpesona melihatnya dan aku asyik terfikir bagaimana orang-orang zaman dahulu membinanya.

Semasa kunjungan kami, kerja pemeliharaan dan pemuliharaan sedang dijalankan.

Kemudian kami menuju ke Library of Celsus iaitu diantara binaan yang menjadi tumpuan pengunjung ke Ephesus.

Binaan ini sungguh unik, ianya pernah menempatkan beribu-ribu scroll dan ianya digelar sebagai Gerbang Ilmu. Kini fungsinya sebagai tarikan pelancongan dan bukan lagi perpustakaan seperti dahulu.

Jumpa Lagi Selcuk

Kami meluangkan masa hampir 3 jam di Ephesus dalam keaadan yang penat dan dahaga kami meninggalkan Ephesus menuju ke Stesen bas untuk membeli tiket bas ke Istanbul. Rehat pun sudah, solat pun sudah dan pada malam itu kami bersolat di Masjid Kubz.

Selesai solat kami terus ke stesen bas, perjalanan dari Selcuk ke Istanbul mengambil masa 10 jam dan bas akan melalui Izmir iaitu salah satu bandar terbesar di Turki.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tolong letak nama, ok??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...