Ahad, 6 Jun 2010

Kembara Turki 2010 (Sebelum Ke Turki)

   Kembara Turki 2010
Siri Pertama

 


 Isnin 26 April 2010

Perancangan Awal


    Sudah lama tidak mengemaskini blog yang makin banyak sawang, sibuk dengan persiapan untuk peperiksaan. InsyaAllah 17-26 Mei, 3-4 Jun merupakan tarikh bertempur di Medan Perjuang Ilmu. Diizinkan Allah s.w.t aku dan rakan-rakan akan melawat Bumi Turki pada 7 - 17 Jun 2010 ini, InsyaAllah. Baru semalam kami mengadakan perjumpaan yang rasmi untuk kali kedua, agendanya untuk membincangkan mengenai tempat yang hendak dilawati nanti. Pada Perangcang awal terdapat 9 Bandar yang hendak dilawati, iaitu Istanbul, Nevsehir (Cappadocia), Konya, Alanya, Antalya, Denizli (Pamukkale), Izmir (Selcuk) dan Bursa. Namun setelah dibincangkan mungkin kami tidak akan ke Konya, Antalya atau Alanya dan Bursa. 


Peta perancangan Perjalanan 






   Jadi kepada sesiapa yang pernah ke Turki dan melawat ke bandar-bandar yang menarik boleh berkongsi pengalaman dan cadangan kepada saya yang tengah buntu. Bagi saya setiap bandar ada tarikannya tetapi kekangan masa menyebabkan kami terpaksa membatalkan ekspedisi ke Konya, Antalya atau Alanya dan Bursa, dalam perancangan aku dan rakan-rakan hendak meluangkan masa sebanyak 5 hari di Istanbul. Jadi sesiapa yang pernah sampai di Turki boleh kongsi pengalaman dengan saya.


   Alhamdulillah, sekarang ini aku telah mendapat kenalan di Turki yang akan membantu kami untuk menguruskan hal-hal berkaitan pengangkutan dan penginapan. Menurut kiriman e-mail yang dikirimkan kepada saya, walaupun kita bijak merangcang perjalanan, mungkin menjadi masalah kerana hampir 90% orang Turki tidak tahu berbahasa Inggeris. "Ingilizce biliyor musunuz?". Namun itu bukanlah penghalang segala niat di hati untuk mendekati bumi yang menyimpan pelbagai Khazanah tidak ternilai, bukan sahaja dari segi tinggalan monumen-monumen lama bahkan lebih dari itu.


  Kenapa Turki menjadi pilihan aku? Sepanjang jejakku di bumi asing, aku belum melangkah keluar dari bumi yang pernah menjajah negara kita, passport aku masih lagi sedikit Suci dan Luhur, ibarat kertas putih yang namun tercoret dengan dakwat hitam akibat dicop oleh pegawai Imegresen di Heathrow. Niat aku memang dari aku di Matrikulasi, hendak ke Turki, kerana perjalanan sejarahnya yang sangat penjang dan aku ingin meyusur di sepanjang lalulan itu. Aku tidak menafikan, aku baru tahu sejarah mengenai Turki yang pernah gemilang suatu kektika dahulu apabila Sultan Muhamad Fateh menguasai Constantinople, malah sebelum ini ada sahabat-sahabat nabi yang ingin menguasai bandar yang gah itu namun gagal, tapi ternyata apa yang disabdakan oleh junjungan besar Baginda Rasulullah s.a.w menjadi kenyataan. Kegemilangan terukir disepanjang laluan bersejarah sehingga terbit mendung hitam meyelubungi di akhir jalan kegemilangan apabila Kerajaan Turki Uthamaniyyah yang ketika itu dipayungi oleh Sultan Abdul Hamid dijatuhkan, maka saat itu kita kehilangan pemimpin, kita kehilangan naungan daulah Islamiyyah. Aku berharap mendung ini tidak lama kerana ia akan bergerak ditiup angin perjuangan dan insyaAllah nanti mentari akan tiba.


   Kembara kami merangkumi percutian sambil belajar, mengenali sejarah kegemilangan Islam yang banyaknya tertumpu di Istanbul dan di bandar-bandar lain. Selain itu kami ingin melawat ke tempat-tempat yang menarik seperti Cappadocia dan Pamukkale yang mempunyai struktur geografinya yang sangat menarik, serta kami ingin ke Alanya atau Antalya untuk menikmati keindahan pantai beriklim Mediterranean dan disitu juga terdapat kesan tinggalan sejarah zaman Rom dan juga zaman kegemilangan Islam. Segala-galanya masih dalam perjalanan dan InsyaAllah, pada Jumaat ini akan diadakan pembentangan mengenai tempat-tempat yang akan dilawati, seterusnya menyiapkan tentatif lawatan. Aku berharap, aku akan mendapat sesuatu pengalaman berharga nanti insyaAllah.Bersambung.



Kembara Turki 2010
Siri Kedua

Rabu 26 Mei 2010

Kemaskini Kembara Turki

     Setelah melalui proses perbincangan yang agak panjang, ke lima-lima ahli bersepakat untuk melawat bandar-bandar tersebut :

  1. Istanbul
  2. Cappadocia
  3. Konya
  4. Pamukkale
  5. Selcuk
  6. Izmir (transit untuk ke Istanbul)
  7. Bursa (Jika sempat) 
      Dan di bawah pula adalah peta kembara kami, dan perjalanan kami berdasarkan peta dibawah:


 
    Perancangan kami adalah untuk melawat Istanbul terlebih dahulu, tujuannya ialah, untuk mendapatkan sim card telefon di Turki bagi memudahkan perhubungan. Seterusnya kami akan bertemu dengan saudara Faiz Ali iaitu sahabat kami yang menetap di Turki, dengan itu kami boleh menguruskan hal-hal berkaitan pengangkutan serta hal-hal berkaitan sebelum bertolak ke bandar-bandar lain. Kami merancang untuk menghabiskan masa di Istanbul lebih lama iaitu 5 hari, 2 hari sebelum ke Cappadocia dan 3 hari berbaki selepas pulang dari Selcuk. Tujuan mengambil masa lebih lama untuk melawat sekitar Istanbul, kerana di Istanbul terdapat banyak tarikan berbanding di bandar-bandar lain. 

    Setakat ini semua ahli telah menjalankan tugas dan tempahan penginapan di kesemua bandar telah pun selesai. Alhamdulillah, di Istanbul kami menginap di rumah saudara Faiz Ali dan di Konya kami akan menginap di sebuah Madrasah, saya tidak pasti nama madrasah tersebut. Sekarang ini kami menghitung hari kerana tidak berapa hari saja lagi ( 11 Hari lagi ), ada persiapan lagi yang belum diselesaikan seperti nak tukar mata wang dan macam-macam lagi. Saya ada mengirimkan email kepada mak saya secara ringkas mengenai negara Turki, jadi bagi anda yang masih tertanya-tanya "Mengapa Turki menjadi pilihan?" silalah baca email di bawah, jika anda kenal dan tahu sejarah di Turki, saya pasti anda mahu melawat negara ini.

Email
****************************************************************************
Mengapa Turki?


    Dalam e-mail ini saya akan menceritakan kisah, "Mengapa saya memilih Turki untuk berjalan-jalan" Jawapannya, ialah kerana "Sejarahnya". Apa yang ada dengan sejarah Turki? Ini yang saya akan ceritakan, bukanlah dengan mendalam. Sejarah negara Turki ini sudah lama, malah lebih lama dari Kewujudan Kerajaan Kesultanan Melayu Melaka. Adakah anda tahu mengenai Istanbul (Klik di sini)? Istanbul mempunyai populasi penduduk yang lebih pada dari Bandaraya Kuala Lumpur, iaitu kira-kira 20 Juta penduduk. Lebih Menarik lagi 90% rakyat Turki tidak mampu berbahasa Inggeris jika hendak dibandingkan dengan negara-negara Eropah yang lain.


 Adakah anda kenal dengan seorang sahabat Nabi yang mati syahid kerana hendak menakhluk Kota Konstantine (Istanbul)? Rasulullah s.a.w pernah bersabda dalam suatu hadis sahih yang bermaksud :


Sabda Rasulullah s.a.w. ketika menggali Parit Khandaq; “..Constantinople (kini Istanbul) akan jatuh ke tangan tentera Islam. Rajanya adalah sebaik-baik raja, tenteranya adalah sebaik-baik tentera……” (Hadis riwayat Imam Ahmad)


Mengapa Baginda Rasulullah s.a.w menyebut nama kota ini? Sudah tentu Kota ini sangat istimewa kerana baginda menyebutnya dengan jelas. Siapa yang menakhluk Kota ini? Jawapannya Sultan Muhammad Al-Fateh (Klik di sini). Setelah dari peristiwa penakhlukan kota Konstantine oleh Sultan Muhammad al-Fateh pada 29 Mei 1453 (Klik di sini) Empayar Islam berkembang luas sehinggakan Kerajaan Islam Melayu Nusantara bernaung di bawah Kerajaan Turki Uthmaniyyah.


Namun, terik mentari tidak sampai ke petang, pada zaman pemenrintahan Sultan Abdul Hamid II, Turki jatuh ke tangan si Laknatullah Mustapa Kamal Attaturk (Klik di sini). Sultan Abdul Hamid II (Klik di sini)yang mempertahankan Palestin dari jatuh ke tangan Israel Zionis, namun kejatuhan kerajaannya menyebabkan Palestin kini terjajah oleh bangsa Yahudi Zionis Laknat. Banyak sejarah menulis bahawa Kamal Attaturk adalah wira, bapa pembebasan negara Turki, tetapi dia adalah manusia yang memusnahkan Kerajaan Islam. Kenapa? Dia mengharamkan tudung untuk dipakai, dia mengaharamkan azan dalam bahasa arab, dia menghapuskan sistem tulisan arab, dia menjadikan masjid sebagai kandang kuda, dia menutup pengajian madrasah. Negara Islam Turki menjadi Republik Sekular, dan negara - negara di bawah naungan Kerajaan Turki Uthmaniyyah (Turki sebelum merdeka) dijajah dan sempadannya dikerat-kerat, sebab itu di negara-negara Arab sempadanya lurus-lurus.




Secara kesimpulannya itulah jawapan bagi "Mengapa Turki?". Turki yang sekian lama membisu, rupa-rupanya mempunyai kisah kegemilangannya tersendiri, namun kini dia sedih kerana sinar Islam padanya telah pudar sekian lama, jiwanya sakit, tetapi tetap terubat kerana di dadanya bersemadi jiwa insan-insan yang pernah membebaskan dirinya dari belenggu kemusyrikan iaitu Sultan Muhammad al-Fateh (Penakhluk Kota Konstantin yang kini Istanbul) dan Sultan Abdul Hamid II yang mempertahankan Palestin dari jatuh ke tangan Yahudi (Namun jatuh ke tangan Israel setelah kemangkatan baginda). Sejarah Turki, Sejarah kita Umat Islam.




Sekian
Muhammad Saffuan bin Jaffar


********************************************************************************
Saya harap anda sudah mengetahui sedikit sebanyak mengenai negara, sejarah bumi Turki.Mudah-mudahan perjalanan kami akan dipermudahkan Allah s.w.t 

   .
 Kembara Turki 2010 
Siri Ketiga 

Sabtu 5 Jun 2010

Lebih Kurang 24 Jam lagi

    Selepas tamat peperiksaan, kami memulakan persiapan terakhir sebelum ke Bumi Turki, setelah selesai solat Jumaat kami bergerak ke bandar untuk membeli makanan sebagai bekal dan menukar sejumlah kecil wang (Turkish Lira). Semasa di Nottingham City Centre dengan cuaca yang panas, kebetulan ada perarakan anti Israel. Ini mengingatkan saya terhadap hubungan Turki dan Israel yang tegang kerana tindakan pasukan tentera Israel menawan Mavi Marmara dan membunuh beberapa sukarelawan termasuklah sukarelawan dari Turki.

1 ulasan:

Tolong letak nama, ok??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...