Rabu, 22 Oktober 2014

Bajet Bercuti di Jepun

Assalamualaikum dan Hai, rasanya dah lama aku tak update blog. Kerja-kerja meng-update blog terhenti lepas aku kemalangan. Aku jatuh motor (rasanya aku mengelak dari motor lain yang menghimpit aku) lepas tu aku pengsan. Dapat MC 3 hari, tapi bukannye duk rumah rehat, ulang alik pergi hospital untuk buat CT Scan. Lepas tu aku demam pulak, sekarang ni alhamdulillah ada sedikit ruang untuk aku share dengan korang pasal Bajet Bercuti di Jepun. Aku harap, dengan bajet bercuti di Jepun yang aku share dengan korang ni, dapat la sikit membantu korang yang ada plan nak pergi ke Jepun. Untuk travel itinerary yang lengkap, nanti aku akan upload. Dalam itinerary tu macam-macam ada yang korang boleh buat panduan sebelum plan nak pergi Jepun.

Bajet Bercuti di Jepun... Duit, duit di mana kau duit!

DETAIL BAJET BERCUTI DI JEPUN

Tarikh  : 13 - 20 September 2014
Tempat : Osaka, Kyoto dan Nagoya
Tiket Flight KUL - KIX dan NGO - KUL = RM970
Makanan untuk 8 Hari 7 Malam (Brahim) = RM32.40

PENGIRAAN BAJET BERCUTI DI JEPUN 

OSAKA

13 September 2014
-Tiba di Kansai international Airport
-Bermalam di Airport

14 September 2014
-Tiket Keretapi Nankai Line = 円 920
-Hotel Toyo円 1,600
-One Day Pass = 円600
TOTAL = 円 3,120

KYOTO

15 September 2014
-Tiket Subway (Dobutsuenmae - Umeda) = 円 200
-JR Osaka - Kyoto = 円 560
-Kyoto One Day Pass = 円 500
-Hostel Mundo (4 Hari 3 Malam) = 円 7,800
-Keychain (Beli untuk kawan-kawan) = 円 320
-Keychain (Sendiri punya) = 円 300
-Kopi = 円 530
TOTAL = 円 10,210

16 September 2014
-Kyoto One Day Pass - 円 500
-JR (Saga Arashiyama - Kameoka) = 円 200
-JR (Kameoka - Umahori) = 円 140
-Romatic Train = 円 620
-Green Tea O-Cha = 円 101
-Ais Krim Haagen Dass = 円 227
-Post Card  + Setem = 円 98
TOTAL = 円 1,886

17 September 2014
-Kyoto One Day Pass = 円 500
-Tiket Nijo Castle = 円 600
-Tiket Ginkakuji = 円 500
-Air Honey Lemon - 円 320
-Green Tea dalam Botol - 円 350
-Souvenir (T-Shirt, Mug, Fridge Magnet) = 円 3,390
-2 Cup Haagen Dass Green Tea = 円 455
TOTAL = 円 6,115

18 September 2014
-Kyoto One Day Pass = 円 500
-Sewa Kimono = 円 4320
-Tiket Keretapi (Kyoto Station - Inari) = 円 280
-Shinkansen (Kyoto - Nagoya) = 円 5,150
- EcoHotel Nagoya (2 Malam) = 円 4,200
-Onigiri Tamago & Onigiri Sakana di 7Eleven = 円 360
-Takoyaki (6 Biji) = 円 380
-Air Mineral (1500ml) = 円 101
TOTAL = 円 15,291

NAGOYA

19 September 2014
-Onigiri Ikan = 円 140
-Onigiri Telur = 円 120
-Tiket MeGuru (One Day Pass) = 円 500
-Muzium Toyota  = 円 400
-Kopi = 円 572
-Subway (Dari Hostel ke Osu Kannon) = 円 400
-Kebab Kambing = 円 700
-Minyak Wangi Burberry = 円 2,600
-Takoyaki = 円 375
TOTAL = 円 5,807

20 September 2014
-Tiket Keretapi Meitetsu (Nagoya Station - Chubu Centreair) = 円 980
-Kopi = 円 572
-Bagasi - 円 2,000
TOTAL = 円 3,552

JUMLAH  PERBELANJAAN SEMASA DI JEPUN = 円 45,981 @ RM 1,416.21
(Kadar Tukaran 円 1,000 = RM30.80)


JUMLAH KESELURUHAN BAJET BERCUTI DI JEPUN = RM2,420.41


Dengan jumlah semua tu apa yang aku dah cover

PENGINAPAN
Penginapan di Osaka, Hotel Toyo untuk 1 malam
Penginapan di Kyoto, Hostel Mundo (Bilik Tradisional Jepun) untuk 3 Malam
Penginapan di Nagoya, EcoHotel untuk 2 malam

MAKANAN
Makanan segera Brahim, serunding dan beras (3 kali makan)

TEMPAT MENARIK DI:

OSAKA
i) Osaka Castle
ii) Amerika Mura
iii)

KYOTO
a) Nishiki Market
b) Shinkyogoku Arcade
c) Romantic Train
d) Bamboo Forest
e) Ginkakuji
f) Kinkakuji
g) Nijo Castle
h) Gion
i) Sewa Kimono
j) Inari
k) Pengalaman naik Shinkansen dari Kyoto ke Nagoya

NAGOYA
a) Muzium Toyota
b) Sight Seeing di sekitar Bandar Nagoya dengan Tiket MeGuru
c) Shopping di Osu Kannon

Memang puas trip kali ni, tercapai jugak cita-cita untuk sampai ke Jepun. Banyak kenangan yang best kat sini. Kalau ada rezeki rasa nak je pergi Jepun lagi, ada banyak tempat-tempat yang belum aku jelajah. Next trip kalau boleh, nak menikmati keindahan Gunung Fuji, InsyaAllah. Terima kasih kerana sudi melawat ke blog ni, kunjungan korang memberi semangat untuk aku terus menulis. 


MALAS NAK PLAN PERCUTIAN KORANG KE JEPUN? Nah kat sini aku share Itinerary lengkap untuk korang follow/sebagari rujukan [Itinerary Lengkap Percutian ke Jepun]

 Muhammad Saffuan Bin Jaffar

29 ulasan:

  1. I have been there too....6 days 5 nights cover nagoya,osaka,kyoto n tokyo for only rm1600....actually kami byk refer u punya tentatif..arigato gozaimas...except for tokyo sbb da tringin sgt nk g sana...cuma kami just ambik gmbr je xdela masuk semua place...

    BalasPadam
    Balasan
    1. slm nadhyra, boleh x share iti? sy paln nk kover tokyo, osaka n kyoto next year..rm1600 tu include bajet transport x?boleh share bajet x?boleh x emelkan iti n bajet..mazurayuslaili@yahoo.com..tqvm

      Padam
    2. wah, menarik tu... terima kasih la sebab sudi juga ke blog ni... Harap dapat share banyak info dengan korang.... selamat bercuti ke jepun!!!

      Padam
    3. blh email pd saya azigma02@yahoo.com

      Padam
    4. blh email saya azigma02@yahoo.com

      Padam
    5. salam nadhyra..blh x share iti n bajet awak? email saya oxaloacetate88@yahoo.com..tqvm

      Padam
    6. salam, saya nk tahu bajet di tokyo.. tqvm email saya adamhassan1907@gmail.com

      Padam
    7. Dear nadhyra, pls share ur itinerary to my email : nuradilahmad9@gmail.com

      Padam
    8. Salam Nadhyra, really appreciate if you could email me your itinerary since it includes Tokyo as well to ceruleansky3@yahoo.com. Arigato in advance.

      Padam
    9. nadyha bole emel ke saya tak.. usop387@yahoo.com tq

      Padam
    10. can you email me too, wanaqila09@gmail.com. I hope you still have the file. thank u in advance :)

      Padam
  2. Wah besnyee.. Dgn bajet 3k boleh x agak2?

    BalasPadam
    Balasan
    1. insya-Allah boleh, semuanya bergantung macam mana awak nak spend RM3K tu...

      Padam
  3. Wah thanks for the info. Ikutkan xde la mahal sgt ke jepun kan. Next time boleh refer post ni kalau plan ke sana. Btw kami baru post pasal trip 8 hari di Melbourne & Tasmania. Kalau ada masa jemput singgah di www.thetravelling3o.com :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. sama2 dan terima kasih sebab sudi ke blog saya... Tak mahal, sebab duit jepun dah jatuh....

      saya pun ada plan jugak nak ke australia!

      Padam
  4. Bestnya dapat melancong ke jepun. Sy plan nak pergi time sakura tahun depan. Buat masa ni tiket masih mahal xda yang murah

    BalasPadam
    Balasan
    1. insyaAllah ada rezeki nanti nak ke sana... aminn...

      Padam
  5. Duit jepun klu ikut yg awk tau la paling rendah berapa ye. Nak ke tokyo n kyoto next year so nk kena kira dr skrg ni bajetnya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. duit jepun paling murah rate JPY1000 = RM29.00++

      Padam
    2. bro please whtsapp sy sbb bln 12 ni sy nk ke japan 0177202159-ana-..tq

      Padam
    3. bro please whtsapp sy sbb bln 12 ni sy nk ke japan 0177202159-ana-..tq

      Padam
  6. Salam, kami adalah pelajar Malaysia yang menetap di Jepun. Kami menawarkan perkhidmatan Tour Guide, Penginapan Guest House dan juga Pakej Budget dengan harga yg murah. Misi kami adalah untuk membantu rakyat Malaysia melancong ke Jepun sambil dapat mempelajari budaya masyarakat Jepun.

    Sila hubungi melalui :
    Website : http://www.melancongkejepun.com/
    Facebook : Melancong Ke Jepun
    Phone : +818088695448 (Adib, Tokyo)
    Email : melancongkejepun@gmail.com

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hi saya dan seorang lagi rakan saya akan ke jepun November ini utk 7D6N. Ticket flight dah beli. rountrip kl-tokyo. Ingin ke osaka dan kyoto juga.
      tapi pakej awak mahal untuk kami.
      saya dan rakan masing2 ratu sesat. Saya tak guna agen klu ke overseas tapi sy rs sgt rugi jika sesat dan buang masa di jepun. Pada saya cuti jepun agak mahal jadi kami perlu jimat dan pastikan todak sesat.
      persoalannya adakah signboard dan tourist spot jepun mudah utk di kenalpasti?
      is there a big possibility yg org2 ratu sesat akan sesat dekat jepun jugak?
      Atau mmg perlu ada ajen sbb susah nk cari tourist spot?
      Tq...
      pohon reply...atau email saya axueryna@gmail.com. .tq

      Padam
  7. terbaek ni bro...mohon copy itenary sbg rujukan..hehe

    BalasPadam
  8. Assalamualaikum.sy berhajat nk melancong smbil berbulan madu di jepun bulan 10/2015..sy bknnye org berada,nie 1st time nk melancong..rase2 brape bajet nk kesana ye?agen pelancongan mane ye yg ok?dpt murah2 pun lg ok..thx semua..

    BalasPadam
  9. Assalamualaikum.sy berhajat nk melancong smbil berbulan madu di jepun bulan 10/2015..sy bknnye org berada,nie 1st time nk melancong..rase2 brape bajet nk kesana ye?agen pelancongan mane ye yg ok?dpt murah2 pun lg ok..thx semua..

    BalasPadam
  10. Assalamualaikum.sy berhajat nk melancong smbil berbulan madu di jepun bulan 10/2015..sy bknnye org berada,nie 1st time nk melancong..rase2 brape bajet nk kesana ye?agen pelancongan mane ye yg ok?dpt murah2 pun lg ok..thx semua..

    BalasPadam
  11. tahu tak aoshima island kat mane.....saya confiius

    BalasPadam
  12. assalam,, nak tnya pendapat, kalau jalan sendiri & ambil pakej, mana lebih menjimatkan,, saya nk jalan sorang2 je ni,, xda kawan nk jalan2,, :)

    BalasPadam

Tolong letak nama, ok??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...