Selasa, 30 September 2014

Trip Bercuti Jepun | Washitsu di Kyoto

Trip bercuti di Jepun diteruskan lagi. Tanggal 15 September 2014, aku dan kawan-kawan meninggalkan Osaka. Dari Hotel Toyo kami ke Stesen Dobutsuenmae (Subway) dan dari situ kami ke Stesen Umeda di line Midosuji dengan harga JPY200. Kemudian,  kami bergerak ke Osaka Station melalui kawasan shopping complex bawah tanah. Misi seterusnya nak beli tiket ke Kyoto. Masa tengah mencari tempat nak beli tiket, akhirnya kami jumpa la kawasan mesin tiket, masa tu ramai orang tengah beratur. Aku pergi dekat dengan kawasan mesin-mesin tiket tu, sekali semua bahasa Jepun daa, mesin tiket pun bahasa Jepun (Pengsan gue)

Keretapi Jepun

Relaks, jangan panik, so aku pun pergi kat sorang perempuan berbaju hitam dengan siap bertopi. Dia tunduk, "konnichiwa" aku pun balas ler balik "Hai, konnichiwa". "I want to buy a non reserved seat ticket to Kyoto". Perempuan tu fasih Bahasa Inggeris dan dia tolong belikan tiket untuk kami. Harga untuk non reserved seat bagi train JR Rapid Service dari Osaka ke Kyoto sebanyak JPY560. Aku tunjuk harga tiket yang aku print screen dalam phone, sebab takut dia beli tiket lain yang mahal. Alhamdulillah, tiket siap beli dan kami dah ready untuk ke Kyoto!

Masa sebelum aku pergi ke Jepun, aku akui agak pening dengan keretapi kat sane. Banyak jenis train, kejap line tu, kejap line ni. Tapi bila dah sampai sana, tak de hal pun. Yang korang perlu tahu, tempat yang nak dituju dan bajet korang. Harga train boleh check di laman web Hyperdia. Banyak negara yang aku pergi, Jepun paling sharp dari segi masa. Untuk ke Kyoto kami beli tiket non reserved seat sebab harganya lebih murah. Kalau nasib baik, ada seat, kalau tak de, berdiri la jawabnya.

Oh, oh balik kampung... Tak jemu mata den memandang, mencari-cari di mana rumah  Oshin dengan rumah  Nobita.

Tiba di Kyoto

Suasana sesak menyambut kedatangan kami, ada yang duk belek jam tangan, ada yang nampak macam menanti kedatangan seseorang, ada pulak yang berlari-lari ke arah keluarga tersayang, nampak gembira, mungkin lama tak jumpa. Alhamdulillah, lepas 40 minit* perjalanan dari Osaka kami selamat tiba di Kyoto Station. Keluar dari Kyoto Station aku dapat rasakan dingin angin bertiup. Musim luruh pun bakal menjelma tak lama lagi. Kelihatan pulak merah putih  Kyoto Tower tersergam indah yang terletak di hadapan Kyoto Station. Yes!  Kami dah sampai di Kyoto!

One Day Pass, jimat kalau korang nak guna bas lebih dari 2 kali.

Tunggu bas untuk ke Hostel. Tengok disiplin orang Jepun, beratur masa nak naik bas. Kagum

Memori Washitsu di Kyoto

Kami turun di Perhentian Bas Horikawa Shimodachiuri. Turun je dari bas, kami tengok map, "aah tak jauh pun hostel dengan bus stop, jom". Dalam direction yang diorang bagi macam dekat, kami dah jauh jalan tapi tak jumpa hostel. Nak tak nak, kena mintak tolong orang. Dengan kemurahan hati Mak Cik* dan Pak cik* yang bersusah payah tolong cari hostel, akhirnya kami jumpa la jalan nak ke sana. Rupanya, kami kena jalan jauh ke dalam lagi. Lepas beberapa minit berjalan, sampai la kami kat hostel.

Selama 8 hari Trip bercuti di Jepun ni, kami nak la merasa duduk kat rumah ala-ala Jepun. Hostel yang kami pilih untuk menginap ni berkonsepkan rumah tradisional Jepun. Hostel tu nampak comel je, bila tengok kan rasa macam balik kampung je. Kawasan yang kami menginap sangat bersih dan sunyi, tenang je rasa, tapi kedudukan agak jauh dari perhentian bas. Aku dapat info hostel ni di blog Backpakerbusuk. Aku cerita kat Ahli- jemaah menteri dan diorang setuju untuk tinggal kat sini.

Kedudukan hostel dengan Bus Stop Horikawa Shimodachiuri, lebih kurang 4-6 minit berjalan kaki.

Mak cik ni tolong kami cari hostel dengan handset dia, dia pun tak pasti lokasi hostel ni kat mana

Pak cik ni naik basikal dia mai kami, "Can I helrrp you?". Pak Cik ni tengok lokasi hostel dalam map handset yang mak cik tu punya, dia naik basikal pergi cari hostel tu kat mana. Baik la diorang ni, macam dah kerja dalam pasukan semata-mata nak tolong kami.

Kedatangan kami disambut mesra pekerja hostel, disebabkan kami sampai awal, kena la tunggu sampai jam 3 petang, baru boleh check in. Kesempatan masa yang ada, aku ronda-ronda kat dalam hostel dan depa yang lain masak untuk makan tengah hari. Jam 2.30 petang, pekerja hostel tu bawak kami ke bilik tidur yang ala-ala tradisional Jepun tu. Bilik tradisional Jepun dalam disebut sebagai Washitsu. Washitsu ni dialas dengan tatami, dilengkapi dengan almari dan tanpa perabut dekorasi. Tidur pulak bukan atas katil, tapi kat atas lantai, dan korang diberikan futon untuk tidur. Pendek kata, bilik ni simple but nice. Jom tengok washitsu ni macam mana.

Dekorasi kat bahagian ruang lepak

Ntah apa yang dia tulis, selamat datang la kot.

Bahagian atas hostel yang menempatkan 3 bilik

Tangga naik, yang agak curam, kalau jatuh tangga confirm berceramuk. Lepas tu pulak masa nak turun tangga bunyik kkrukk kraak krukk kraak, masa siang no problem la kan, tapi waktu awal-awal subuh terhendap-hendap aku berjalan.

Washitsu untuk geng perempuan,  bilik  private room type B.

Ruang dalam washitsu, wahh, cantik! Walaupun bilik ala-ala tradisional, tak bermakna korang kena guna surat khabar untuk kipas sejukan badan. Hostel ada sediakan kipas dan aircond.

Ni bilik geng lelaki, private room type C, ruang lebih besar.

1. Makura, tu sebenarnya bantal. Biasanya bantal kat tempat kita diisi dengan kekabu, di Jepun bantal diisi dengan sekam soba, atau kacang. Lain pulak di zaman moden ni, diorang isi bantal tu dengan biji-biji plastik.  2. Kakebuton, ialah Comforter atau bahasa mudah Toto. 3. Shikibuton pulak tilam untuk lapik tidur.  4. Tatami ni merupakan jerami yang diikat dan dianyam kemudian dipasang pada lantai. Untuk pengetahuan korang, nak pasang tatami ni kena ada peraturan pantang larang dia, kalau silap pasang boleh bawak nasib malang pada tuan rumah, sampai macam tu sekali.

Ruang dapur dari pandangan atas,

Ruang nak lepak-lepak. Mak Cik tu rajin duk bancuh ayaq, biaq pi ka dia.

Kawasan dapur untuk masak memasak

Kemudahan asas macam internet tu memang wajib, mesin basuh semua ada cuma hostel ni tak sediakan kemudahan PC, diorang cuma ada netbook je, boleh la guna waktu sesak nak transfer gambar. Pekerja hostel boleh berbahasa Inggeris dengan baik, mesra rakyat. Kawasan kat sekeliling hostel memang sunyi, tambah-tambah lagi waktu malam, korang siap boleh dengar bunyi krikk krikk cengkerik lagi, macam aku cerita tadi rasa macam duduk kat kampung. Keseluruhannya, aku memang suka dengan Hostel ni walaupun kedudukan dia agak jauh dari perhentian bas.

Nishiki Market dan Shinkyogoku

Lepas selesai check in, makan dan solat kami bersiap-siap untuk ke Shinkyogoku. Dari hostel kami menaiki bas no. 12* ke Shijo Kawaramachi. Nishiki Market dan Shinkyogoku ni merupakan salah satu destinasi wajib korang pergi masa bercuti di Kyoto-

Bersambung...

Muhammad Saffuan Bin Jaffar

1 ulasan:

1. uuuish iols salute sungguh lah uols yang berjalan ke Jepun. hihi

BalasPadam

Tolong letak nama, ok??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...