Isnin, 27 Disember 2010

جوم هيدوڤکن سمولا توليسن جاوي

 السلام عليکم دان سلام سجهتر




   بياساله د ڤاݢي يڠ مليا اين، باڽق الهام يڠ اکو داڤت اونتوق منوليس. تادي اکو تربيلايک لا دويت 50، دان د بلاکڠڽ اد توليسن جاوي. ادوه... ده لاما اکو تق منوليس دالم توليسن جاوي دان اکو امت مريندوي توليسن جاوي. کالي تراخير اکو منوليس جاوي سوقتو سڤي عيم دهولو، 5 تاهون لڤس، لاماڽ!

   دالم بولن جون يڠ لڤس، اکو برڤلواڠ اونتوق ک ترکيا. کيت تاهوکن ماچم مان ليکو-ليکو ڤرجالنن نݢارا ترکيا. دهولوڽ مريک مڠݢوناکن سيستم توليسن يڠ سام سڤرتي جاوي، مريک ݢلرکنڽ سباݢاي "توليسن عثمانايه". سلڤس ترکيا منجادي سبواه ريڤوبليق، توليسن ايت دمنسوخکن دان دݢنتيکن دڠن توليسن رومن.

   سام جوݢ سڤرتي نݢارا کيت مليسيا، دمانکه توليسن جاوي يڠ دهولوڽ لواس ڤڠݢوناانڽ. توليسن جاوي / عثمانايه ملامبڠکن کساتوان اومت اسلام سلوروه دنيا، کات سأورڠ صحابة کامي د ترکيا، اکو بوليه ممباچ توليسن مريک دان مريک ﴿اورڠ ترکيا﴾ بوليه ممباچ توليسن جاوي کيت.

   اکو امت برهارڤ، سواتو هاري ننتي توليسن جاوي اکن برسينر سمولا، ڤڠݢوناانڽ دڤرلواسکن کمبالي. انتهله براڤ راماي انق مودا زمان سکارڠ يڠ ماهير منوليس دان ممباچ توليسن جاوي. کيت مولاکن لڠکه کمباليقن سينر توليسن جاوي.   
   

Assalamualaikum dan salam sejahtera

   Biasalah di pagi yang mulia ini, banyak ilham yang aku dapat untuk menulis. Tadi aku terbelek la duit RM50, dan di belakangnya ada tulisan jawi. Aduh... dah lama aku tak menulis dalam tulisan jawi dan aku amat merindui tulisan jawi. Kali terakhir aku menulis jawi sewaktu SPM dahulu, 5 tahun lepas, lamanya!

   Dalam bulan jun yang lepas, aku berpeluang untuk ke Turki. Kita tahukan macam mana liku-liku perjalanan negara Turki. Dahulunya mereka menggunakan sistem tulisan yang sama seperti Jawi, mereka gelarkannya sebagai "Tulisan Usmaniyah". Selepas Turki menjadi sebuah Republik, tulisan itu dimansuhkan dan digantikan dengan tulisan Roman.

   Sama juga seperti negara kita Malaysia, dimanakah tulisan jawi yang dahulunya luas penggunaannya. Tulisan jawi / usmaniyah melambangkan kesatuan umat Islam seluruh dunia, kata seorang sahabat kami di Turki, aku boleh membaca tulisan mereka dan mereka (orang Turki) boleh membaca tulisan jawi kita.

   Aku amat berharap, suatu hari nanti tulisan jawi akan bersinar semula, penggunaannya diperluaskan kembali. Entahlah berapa ramai anak muda zaman sekarang yang mahir menulis dan membaca tulisan jawi. Kita mulakan langkah kembalikan sinar tulisan jawi.

 


محمد صفوان جعفر

   
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tolong letak nama, ok??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...