Ahad, 19 Disember 2010

KEMAS dan SEMAK

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

   Pagi tadi aku ada baca artikel mengenai "Bersih Hati, Bersih Perbuatan" dan ada satu petikan yang agak menarik untuk dikongsi bersama hampa semua.


HOS: Sudah jadi satu tanggapan pula, kalau rumah orang bujang biasanya dikaitkan dengan kotor dan bersepah, kecuali saya [lawak]. Apakah ustaz bersetuju dengan pendapat ini? Bagaimanakah untuk mengubah tanggapan ini? 

Sumber rujukan : Majalah Solusi Isu No.4 Jagalah Hati - Ruangan Remaja dengan Ustaz muka surat-73 "Bersih Hati, Bersih Perbuatan Iman itu dibuktikan melalui tindakan"



   Sebagai pelajar yang belajar jauh dari rumah, aku tak nafikan semua orang mengalami masalah seperti di atas, rumah kotor dan sebagainya. Sebagai individu yang berkongsi manfaat (rumah, dapur, ruang tamu, bilik air) dengan rakan-rakan lain, kita perlu menghormati hak kawan-kawan kita yang lain. Pandai guna, pandai basuh, reti basuh pandai simpan. Sikap main lepas tangan, biarkan pinggan mangkuk serta peralatan memasak di dalam sinki perlu dielakkan. Kita bijak berkata-kata tapi dimanakan tindakan, takkan nak biar sinki sampai penuh baru nak cuci? Fikirkan lah.

   Rasa tanggungjawab perlu ada. Selalunya kalau kita tengok tong sampah di dapur dah penuh, agak-agak ada sesiapa yang terfikir untuk tolong buang? Atau semua berpakat untuk tengok saja? "Tak pe lah, nanti ada orang tolong buangkan...." 10 kali lalu, 10 kali tengok. Jika kita faham situasi tinggal serumah, kalau dah kawan lain dah buangkan sampah, dan kita rasa diri tu tak buat (buang sampah) apa nak tunggu lagi, tolong la kawan tu, takkan asyik dia saja yang nak tolong buang.

   "Tetapi kalau orang bujang ada dorongan yang kuat, dia mampu bersih. Dan dorongan yang kuat tadi ialah keimanannya kepada Allah"

   Bayangkan situasi ini kena pada batang hidung sendiri. " Aku dah penat lap meja, sapu lantai, basuh pinggan, tengok-tengok dia buat semak balik... ya Allah tolonglah aku!"  Kita kemas orang lain buat semak, kita tak rasa bersalah ke? Biasakanlah diri anda tahu nak kemas ruangan yang dah guna, jangan susahkan orang lain dengan sikap anda tu, tolonglah ubah, ada orang memang tak boleh tengok SEMAK, jangan sampai orang sakit hati. Jangan cakap lebih dari bertindak, nak gotong royong la... itu la... ini la... but no action! Kalau yang termakan cili dan terasa pedas, mintak maaf la kat kawan anda tu... dia memang geram dan tensyen, tapi dia tak luahkan sebab nak jaga hubungan baik, tapi jangan kita tores hati dia dengan sikap kita yang tak reti nak hargai apa yang orang buat!

SECARA RINGKASNYA

 "SEMAK" >---susun elok-elok---> "KEMAS"
  
   Semak dan kemas berkongsi huruf yang sama A,E,K,M dan S cuma kita yang perlu ubah "SEMAK" jadi "KEMAS" atau "KEMAS" jadi "SEMAK". Segalanya di tangan kalian....
 





Muhammad Saffuan Bin Jaffar

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tolong letak nama, ok??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...