Sabtu, 14 Mei 2011

Situasi Yang Perlu Diubah

Pekara yang mungkin kita berhadapan hampir setiap hari, ada kalanya pekara tersebut membuatkan kita kurang selesa atau marah. Namun cuba kita selami adakah kita turut menyumbang kepada situasi tersebut? Tahukah, betapa rendahnya kesedaran sivik dalam kalangan rakyat Malaysia? "ambil yang jernih, buang yang keroh"


Situasi 1 : Seringkali pemandu melanggar lampu isyarat, pemboceng/pemandu kereta sibuk membalas mesej telefon ketika memandu. Bawa kereta/kenderaan melebihi had laju yang ditetapkan, parking kereta sesuka hati-semuanya kita nampak hampir tiap-tiap hari.


Situasi 2 : Pergi tepi pantai mesti ada sampah tinggalan orang yang datang buat BBQ. Kulit durian, kulit kerang, tulang ayam - kesedaran sangat rendah, kalau buat kempen hari-hari tanpa plastik pun aku rasa tak berkesan jika tidak tegas mendidik rakyat berjiwa bersih! Segala-galanya bermula pada diri sendiri.

Situasi 3 : Tandas kotor! Inilah sikap yang perlu tinggalkan, pekara yang sangat mudah pun tidak mampu dilakukan. Jika pandai buang pandai-pandai hilangkan dari pandangan mata. Jangan jadi pengotor

Situasi 4 : Jika anda melihat orang jendak melintas jalan,adakah anda beri peluang untuk "pedestrian melintas"? Bayangkan berpuluh-puluh kereta yang lalu, tidak ada sebuah kereta pun yang memberikan laluan untuk pejalan kali melintas?

Situasi 5 : Semasa di ATM ada seseorang "A" kelihatan teragak-agak untuk ke mesin ATM sambil membuka dompet untuk mengambil kad ATM. Tiba-tiba ada orang "B" datang memintas  "walaupun dia "B" tahu orang "A"itu hendak menggunakan mesin ATM" Apa perasaan "A" terhadap "B"? Jika pekara yang sama berlaku kepada "B" apa pula yang dia rasa? Kesedaran sivik sangat rendah!

Situasi 6 : Sebuah kereta memberikan isyarat untuk masuk simpang, jalan masuk ke simpang terhalang, dan kelihatan seseorang sedang mengalihkan kerusi di simpang tersebut. Kereta dibelakang membunyikan hon "marah!" selepas "seseorang itu mengalihkan kerusi yang menghalan kereta dihadapan untuk masuk, kereta yang membunyikan hon tadi menekan pedal minyak seolah-olah melepaskan kegeraman. Dimanakan sifat sabar di dalam diri?

Situasi 7 : "Hei tak ada mata ke?" marah lelaki berbaju merah, lelaki B. " You yang langgar I dengan troli" balas lelaki A. Kenapa tidak lafazkan kata "saya minta maaf" Mungkin Lelaki A yang salah, mungkin Lelaki B yang salah, JIKA masing-masing membuang sifat ego, pertelagahan tadi boleh menjadi "persahabat" Buang sifat EGO!

Situasi 8 : Seorang lelaki tua sedang  berjalan menuju ke pejabat pos, seorang lelaki muda memintas lelaki tua tersebut, dia membuka pintu pejabat pos, lelaki tua itu hampir dengan pintu pejabat pos tetapi dibiarkan pintu tersebut tertutup tanpa menghiraukan lelaki tua tadi. Jangan terlalu mementingkan diri sendiri, latih diri kita untuk memberi laluan "pegang pintu" jika anda melihat orang hampir mengekori masuk * saya harap anda faham *

Situasi 9 : Pemandu bas membawa penumpang dari suatu perhentian ke perhentian bas yang lain. Sepuluh orang naik sepuluh orang turun tidak seorang pun mengucapkan "TERIMA KASIH". Tidak kira pemandu bas, peniaga nasi lemak, penjual roti, jika mereka tidak memulakannya, mengapa tidak KITA yang memulakannya. Cara mudah didik masyarakat! Ucapakan TERIMA KASIH!

Ubah pemikiran tingkatkan kesedaran sivik dalam diri kita. Pekara yang nampak KECIL memberikan kesan besar kepada masyarakat. Nilai murni hilang lesap sedangkan negara kita halus pekertinya, BUKTIKAN! [BERSAMBUNG]


 Muhammad Saffuan Bin Jaffar

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tolong letak nama, ok??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...