Selasa, 10 Mei 2011

Siapakah Wira Turki Sebenarnya?

Pendahuluan

Nama Mustafa Kamal Ataturk tidak asing lagi di Turki. Malah beliau dianggapsebagai seorang pejuang hak wanita, tertulis di dalam sebuah akhbar tempatan. Bukan akhbar sahaja, buku teks matapelajaran sejarah di sekolah turut meletakkan beliau sebagai tokoh perjuangan yang disanjung tinggi. Beliau dikatakan sebagai wira dan bapa kepada Negara Turki namun beliaulah yang telah menghancurkan kegemilangan Islam yang dibina sejak sekian lama. Azan dialungkan di dalam bahasa Turki, sistem tulisan Ottoman dihapuskan dan larangan bertudung dikuatkuasakan kepada kaum wanita. Adakah aku  buta sejarah?

Sebelum Kejatuhan Kerajaan Turki Uthmaniyyah ada seorang Khalifah yang memerintah dengan kuasa mutlak, namun kisah beliau tidak diceritakan di dalam buku teks sejarah, sedangkan beliaulah yang berusaha menyelamatkan Kerajaan Turki Uthmaniyyah yang menjadi naungan negara-negara Islam termasuklah Tanah Melayu.

Sultan Abdul Hamid II

Sultan Murad menaiki takhta selama 93 hari selepas Sultan Abdul Aziz, bapa saudara kepada Sultan Abdul Hamid II mangkat dipercayai dibunuh oleh musuh politik. Sultan Murad dikatakan tidak cekap mentadbir dan mengurus hal ehwal negara. Maka Sultan Abdul Hamid II diangkat menjadi Khalifah Kerajaan Turki Uthmaniyyah yang ke-34.

Pada masa itu Kerajaan Turki Uthmaniyyah berada dalam keadaan yang tidak stabil. Baginda amanah dan cekap dalam menjalankan tugasnya dan memegang tampuk pemerintahan selama 33 tahun, suatu tempoh yang sangat lama. Sepanjang pemerintahan baginda, banyak usaha yang dilakukan untuk menyelamatkan Kerajaan Uthmaniyyah dan juga umat Islam.

Baginda telah menjayakan projek keretapi Hijaz yang bermula dari Damsyik hingga ke Madinah. Usaha ini dilakukan untuk menyatupadukan wilayah dibawah naungan Kerajaan Uthmaniyyah. Selain itu jaringan telegram juga dibina untuk memudahkan komunikasi. Semasa pemerintahan baginda, hutang Kerajaan Uthmaniyyah Berjaya dikurangkan hasil daripada projek-projek industri.

Theodor Herzl berbangsa Yahudi Zionis merupakan Presiden Kongres Zionis yang pertama. Peristiwa Dreyfus di Perancis yang menyebabkan seorang Kapten Tentera Perancis berbangsa Yahudi dihukum bunuh kerana dipercayai menjadi perisik kepada Jerman telah mengheret Herzl untuk meninggalkan Eropah dan ingin menubuhkan sebuah negara khusus untuk bangsa Yahudi.

Kebencian baginda terhadap campur tangan Eropah di Balkan dan tindakan Inggeris yang mahukan Palestin telah menyebabkan tercetusnya revolusi Pemuda Turki pada tahun 1908. Akibaynya, Sultan Abdul Hamid II dibuang negara ke Salonika, sebuah Bandar yang terletak di Yunani. Kemudian baginda berpindah ke Istana Beylerbeyi di Istanbul setelah mendapat berita bahawa Bandar Salonika akan diserang.

Baginda hidup di dalam serba kedaifan di negara sendiri. Pintu dan tingkap Istana Beylerbeyi ditutup rapat. Keluarga baginda disekat daripada sebarang dedahan informasi, mereka dilarang menggunakan radio. Baginda minat kepada seni dan mahir mengukir dan menghabiskan masa lapang dengan membuat ukiran kayu. Sayu hati mengenangkan seorang wira yang dibenci, sedangkan orang yang melakukan kehancuran diangkat sebagai wira.

Pada 10 Februari 1918 pada usia 74 tahun, baginda menghembuskan nafas terakhir dan dimakamkan bersebelahan dengan makam bapa saudaranya Sultan Abdul Aziz dan nendanya Sultan Mahmud II. Baginda seorang pemerintah yang taat kepada perintah agama dan sering melakukan solat sunat sebelum memulakan sesuatu tugasan. Baginda mempunyai 9 putera dan 7 puteri.



 Muhammad Saffuan Bin Jaffar

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tolong letak nama, ok??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...