Selasa, 10 Mei 2011

Kisah Meriam


Meriam yang digunakan oleh Sultan Muhammad al-fateh ketika hendak membebaskan kota Konstantinople.

   Pada 29 Mei 1453 maka apa yang diperkatakan dalam hadis baginda Rasulullah s.a.w menjadi suatu kenyataan, kota ini dibebaskan oleh seorang pemimpin yang baik dan tenteranya yang baik. Pada usia muda seawal 21 tahun beliau telah mengubah segala-galanya, namun artikel kali ini saya hendak berkongsi mengenai meriam yang digunakan ketika hendak meruntuhkan dinding kota tersebut.

   Urban adalah seorang tahan Maharaja Konstantine, beliau ditangkap kerana tidak mahu bekerjasama dengan maharaja. Namun dengan izin Allah s.w.t beliau dilarikan dari penjara dan dibawa menghadap Sultan Muhammad al-fateh. Urban memberitahu yang beliau mahir membuat senjata yang dikenali sebagai meriam dan mampu merobohkan dinding kota Konstantine yang kukuh itu. Ada yang berpendapat Urban gagal memujuk Maharaja Konstantine untuk membeli teknologi meriamnya. Namun ianya mustahil maharaja menolak tawaran Urban, kerana Konstantine dalam keadaan terdesak, saya fikir ini adalah pendapat yang tak boleh diterima.

Peluru daripada meriam ini boleh merentasi selat Bosphorus

Meriam Lada Sicupak


Meriam Lada Sicupak Kecamatan Peureulak Kota, Aceh Timur

Pada tahun 1558 seramai 400 tentera Turki telah bergabung dengan tentera Acheh serta 300 armada kapal untuk menentang pendudukan Portugis di Melaka.Sultan Alauddin dari Acheh telah menjalinkan hubungan diplomatik dengan Kerajaan Uthmaniyyah di Turki. Rombongan Aceh tiba di Istanbul dengan kapal bermuatan lada, komoditi paling berharga zaman itu ditugaskan oleh Sultan Alauddin untuk  mempersembahkan lada yang dibawa kepada Sultan Sulaiman.

Lada yang dibawa itu juga menjadi sumber perbelanjaan selama rombongan itu di Istanbul menanti dibenarkan menghadap Sultan Sulaiman yang sedang memimpin tenteranya di Hungary. Akhirnya, Sultan Sulaiman mangkat pada 1566 di Szigetvár, Hungary dan jasadnya dibawa pulang untuk dimakamkan di Masjid Sulaimaniye.

Cubaan rombongan Aceh untuk menghadap khalifah yang baru juga tidak pernah berjaya, sedangkan mereka sudah terlalu lama di Turki dan bekalan lada yang dibawa semakin hari semakin susut dijual di pasar.Suatu hari khalifah melawat pasar dan kesempatan  itu dimanfaatkan utusan Aceh untuk menyampaikan salam sultan mereka serta mempersembahkan hadiah kepada khalifah iaitu secupak lada, baki terakhir bekalan mereka. 

Ancaman Portugis di Nusantara turut diceritakan kepada sultan, maka baginda mengerahkan armadanya bersama meriam Turki, tukang mahir membuat meriam dan senjata api pulang bersama rombongan Aceh.Sempena peristiwa bersejarah itu, meriam Turki yang dihantar ke Aceh dan meriam itu diberi nama MERIAM LADA SICUPAK







Muhammad Saffuan Bin Jaffar

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tolong letak nama, ok??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...