Khamis, 11 Disember 2014

Trip Bercuti Jepun - Pengalaman naik Shinkansen

Selepas hampir seharian berkimono di bandar Kyoto, kini tiba masanya kami untuk bergerak meninggalkan bandar yang penuh dengan kenangan manis. Perasaan aku masa tu bercampur, rasa sedih sebab nak tinggalkan Kyoto dan rasa exited sebab nak naik keretapi laju atau Shinkansen. Pertama kali aku naik keretapi laju tahun lepas semasa aku ke Korea Selatan. Memang best kot. Kali ni aku sekali lagi nak merasa naik keretapi laju + kawan-kawan aku pun nak rasa pengalaman naik keretapi laju.

Harga Tiket Shinkansen daripada Kyoto ke Nagoya

Untuk makluman korang semua tiket yang aku beli ni tiket SEHALA, aku beli di kedai agen pelancongan "Tokai" di Kyoto. Harga untuk reserved seat bagi perjalanan dari Kyoto Station ke Nagoya Station sebanyak JPY 5,150 bersamaan  RM150.00, mahal ke murah? Masa di Kyoto ada kami berbual dengan mak cik-mak cik, kami cakap kami nak ke nagoya naik shinkansen tanpa guna JR Pass, mak cik tu respon "rugi nyerr mahal la kalau macam tu" Hmmm...

Kedai Agen Pelancongan Tokai, harga tiket di sini lebih murah jika korang beli di kaunter JR.

Aku dengan kawan aku rasa was-was, pengalaman kena tipu di China terbawak-bawak sampai ke Jepun. Elok dah beli tiket, tengok-tengok tarikh dengan waktu berlepas tak dicatatkan! Kami tanya mana tarikh dengan waktu, diorang macam blurr, Dah la diorang ni tak faham cakap bahasa Inggeris, kami tawakkal je la. Kami bawak tiket ni tunjuk kat Abang Kent yang kerja kedai souvenir kat Shinkyogoku, dia cakap tiket ni korang boleh pilih masa dan tarikh,cuma korang kena ke kaunter JR untuk booking tarikh dan masa. Alhamdulillah LEGA~

Harga Biasa : JPY 5,800
Harga tiket di Tokai : JPY 5,150

Berbalik pulak pasal tiket, aku beli tiket Shinkansen di "Tokai" Tiket yang aku beli tidak dicatatkan masa dan tarikh, maknanya tiket tersebut korang boleh pilih waktu dan tarikh yang korang nak. Caranya, korang dapatkan tiket shinkansen di Tokai, kemudiannya korang ke Station Keretapi di kaunter JR untuk booking masa yang korang nak. Masa kat kaunter orang yang kaunter tu akan tunjuk jadual dan korang boleh pilih tarikh dan waktu untuk naik bila-bila masa yang korang nak.

Tiket Shinkansen, 100% dalam Bahasa Jepun, jangan risau orang kat kaunter JR akan explain time dan kat mana korang kena tunggu. KETEPATAN MASA 100% 

Meja di tempat duduk. Shinkansen vs KTX (keretapi laju di Korea Selatan) aku lebih suka KTX, seat dia sangat best! Tu pun sebab aku ambik first class, dari segi ketepatan masa, menang shinkansen la...

 Kemudahan untuk mengecas bateri

Suasana di dalam Shinkansen

Selamat Tiba di Nagoya Station

Jom layan video ni, korang dapat tengok betapa sibuknya di laluan Shinkansen!

Kalau ke Jepun dan kalau ada bajet jangan lepaskan peluang untuk naik Shinkansen, pengalaman yang mungkin korang tak dapat lupakan. Tiket boleh didapati di Kedai Agen Pelancongan TOKAI dengan harga diskaun!


Muhammad Saffuan Bin Jaffar

4 ulasan:

  1. Balasan
    1. waalaikumussalam, memang best naik shinkansen...

      Padam
  2. Salam, kami adalah pelajar Malaysia yang menetap di Jepun. Kami menawarkan perkhidmatan Tour Guide, Penginapan Guest House dan juga Pakej Budget dengan harga yg murah. Misi kami adalah untuk membantu rakyat Malaysia melancong ke Jepun sambil dapat mempelajari budaya masyarakat Jepun.

    Sila hubungi melalui :
    Website : http://www.melancongkejepun.com/
    Facebook : Melancong Ke Jepun
    Phone : +818088695448 (Adib, Tokyo)
    Email : melancongkejepun@gmail.com

    BalasPadam
  3. Assalamualaikum...terima kasih sharing itineary.
    Jepun dalam wish list.
    Doakan ye.

    jemput ke blog sy
    http://marsha-marshashahirnnia.blogspot.com/

    BalasPadam

Tolong letak nama, ok??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...