Sabtu, 10 Oktober 2015

Penginapan Bajet di Gunung Fuji

Selepas hampir 2 jam perjalanan daripada Kota Metropolitan Tokyo, akhirnya kami tiba di Kawaguchiko, iaitu sebuah pekan kecil yang terletak berhampiran dengan Gunung Fuji. Jam menunjukkan pukul 4.00 petang, suasana di stesen bas Kawaguchiko dipenuhi dengan orang ramai yang rata-ratanya pelancong tempatan dan luar negara. Walaupun kecil, ia kelihatan sibuk dengan bas masuk dan keluar meninggalkan stesen.

Semasa kami sampai di Kawaguchiko, terasa kedinginannya. Sejuk suhu waktu tu kira-kira 19 darjah selsius. Mana tak sejuknya, dengan kedudukan pekan kecil ini yang terletak kira-kira 1000 m dari paras laut serta semasa kami sampai di sini pun dah masuk musim luruh. Berdasarkan maklumat yang aku baca dari blog, Gunung Fuji dapat dilihat daripada stesen bas Kawaguchiko, tapi nasib tak menyebelahi kami.

Jam menunjukkan pukul 4.00 petang, kami tak pasti ke mana yang patut kami tuju untuk ke hostel. Tak nak buang masa, kami ke terus ke Tourism Center yang terletak di sebelah kiri Stesen Bas Kawaguchiko. Alhamdulillah, dengan bantuan staff di sana, kami dapat menghubungi pekerja hostel dan diorang akan datang dan jemput kami di stesen Bas. Sementara menunggu, sempat kami ambil beberapa brosur di situ.

Di Kawaguchiko kami memilih untuk menginap di K'House. K' House merupakan rumah penginapan yang menyediakan bilik dorm dan juga bilik persendirian, mana satu nak pilih? Semuanya bergantung pada bajet anda! K'House juga menyediakan pekhidmatan shuttle daripada Stesen Bas Kawaguchiko ke K'house tanpa sebarang bayaran. Janji korang kena sampai di stesen bas sebelum jam 7.30 pm.

Selepas beberapa minit diorang pun sampai. Fuh, lega. Kalau dengan kereta jarak perjalanan kira-kira 5 minit daripada stesen bas Kawaguchiko. Untuk pengetahuan korang, kami telah buat tempahan awal sebelum ke sini. Tempat ini dipilih berdasarkan review yang baik daripada traveller yang pernah menginap di sana. Di samping itu, diorang ada menyediakan perkhidmatan shuttle percuma dari K’House ke Stesen Bas Kawaguchiko.

Bagi korang yang travel dengan bajet ciput ni, aku cadangkan korang menginap di sini. Harga berbaloi dengan apa yang korang bayar. Lokasi yang dekat dengan Tasik Kawaguchiko, 7Eleven, Family Mart,Stesen Bas Kawaguchiko dan juga restoran makanan halal. Paling penting, bilik tidur selesa, ruang dapur sangat luas tempat lepak pun best. Cuma, daripada hostel ni korang tak dapat nak tengok Gunung Fuji.

Hadapan K’House Mount Fuji

Kemudahan dapur. Memang best kalau ada dapur luas macam ni kan

Microwave, benda penting ni, sebab nak panaskan instant rice!

Ruang korang nak makan, nak lepak yang Nampak simple dan moden

Tak nak makan tempat tadi, kat sini pun boleh. Di sini pulak berkonsepkan ala Jepun. Kononnya east meet west la ni. Apa macam cantik dan nampak macam hotel mewah kan?

 Bilik air yang disediakan, selain itu ada perkhidmatan dobi.

Tandas yang disediakan, Westerns Style dan Japanese Style 

 Kawasan sinki

Kawasan Lobi Hotel 

Kemudahan komputer  

Seperti hostel/hotel di sini anda boleh dapatkan maklumat tentang kawasan pelancongan atau tempat menarik di sekitar Gunung Fuji. Pastikan korang jangan lupa untuk ambil kupon diskaun untuk masuk ke beberapa tempat menarik di sekitar Gunung Fuji yang diletakkan di situ.

 Vending machine dan telefon

Receptionist,dalam ganbar tu Mr. Keisuke yang menjemput kami di Stesen Bas Kawaguchiko 

Staff K'House  


 Pengiktirafan yang diberikan kepada K'house 


KEMUDAHAN LAIN DI K'House

Antara sebab kami memilih K'House sebagai tempat penginapan ialah, diorang ada menyediakan perkhidmatan shuttle van yang membawa pelancong daripada stesen bas ke hostel dan sebaliknya dengan percuma. Selain daripada itu, diorang menyediakan servis berikut antaranya 

1. Sewa basikal JPY150/jam
2. Mount Fuji One day/Half Day Tour 
3. Tongkat untuk pendaki Gunung Fuji (Percuma)
4. Peta & Brosur 
5. Kupon diskaun ke Tempat Menarik di sekitar Kawaguchiko dan Saiko (Juga boleh didapati di Tourism Centre)
6. Safety Box
JENIS BILIK DI K'House

1. Deluxe Dormitory
2. 6 Bed Mixed Dormitory
3. 9 Mixed Dormitory
4. Female Dormitory

5. Japanese Style Room

Lingkungan harga : ¥ 2,500 ~ ¥7,500
 (harga tertakhluk sebagaimana yang disiarkan di laman web K'HOuse Mount Fuji) 

LOKASI K'House

K'House Mount Fuji terletak di kawasan yang strategik di Kawaguchiko. Terletak berhampiran dengan Stesen Bas Kawaguchiko dan Stesen Keretapi, menjadikan ia Hostel yang mudah akses. Berikut adalah kemudahan-kemudahan atau tempat menarik lain yang berhampiran dengan K'house

1. Restoran Makanan Halal (2 minit )
2. 7 Eleven (3 minit)
3. Family Mart (4 minit)
4. Stesen Bas & Keretapi Kawaguchiko (10-15 minit)
5. Tasik Kawaguchiko (2 minit)

Jika anda berminat untuk memilih K'House boleh dapatkan maklumat lanjut

Alamat
6713-108, Funatsu, Fujikawaguchiko-machi, Minamitsuru-gun, Yamanashi, JapanPostcode  401-0301Telephone+81-555-83-5556 (from overseas)0555-83-5556 (from Japan)Reception Hours8:00~20:00
E-mail
fuji@kshouse.jp
Access
13 mins walk from Kawaguchiko station on Fuji kyuko line.2 mins walk from Kawaguchiko Sight seeing bus stop
Free pick up service from Kawaguchiko station is available(15:00-19:00)
Parking
Available (Reservation required)Check-in and check-out timeCheck-in time     15:00〜20:00Check-out time   11:00

2 ulasan:

  1. Salam, thanks good & complete info! haha, nak tanya, berapa malam kat kawasan kawaguchiko lake ni? 1 malam cukup? atau 2 malam baru puas? hehe. Terima kasih :)

    BalasPadam
  2. Hurmmm nampak sangat selesa K'House ni.. inshallah boleh letak dalam bucket listtahun depan.. :D

    BalasPadam

Tolong letak nama, ok??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...