Selasa, 4 Januari 2011

Letih Dengan Hidup

 Assalamualaikum Dan Salam Sejahtera,

   Hari ni aku sangat letih la. Rutin aku bermula seawal jam 5 pagi, Mandi Solat lepas tu drive pergi ke Market Taman Tun Sardon nak sarapan pagi. Aku makan nasi lemak dengan nasik lemuni sekali dengan teh tarik, lepas tu drive pulak ke IPG. Di sana medan perjuangan aku yang baru. Memang tak ada pilihan lagi di situ tempat untuk aku menyambung cita - cita

   Waktu nak parking kereta, di tempat yang agak tinggi nampak laut (menghadap ke Timur) waktu tu matahari datang nak menyiarkan hidup aku. Bila aku nampak laut aku teringat kata-kata Tariq bin Ziyad, penakhluk Andalusia



" Di belakang Laut, dihadapan Musuh, kita tak dapat melarikan diri, Menang atau syahid"
tolong install dalam kepala

   Kata-kata ini sama dengan situasi aku sekarang, tapi aku tak berhadapan dengan musuh, apa yang aku berhadapan sekarang adalah medan pertempuran bagi aku setelah tewas di medan perjuangan yang dulu. Hmmm... sebelum Tariq cakap macam tu, dalam peperangan untuk menakluk Andalusia dia mengalami kekalahan di awal pertempuran. Tariq mencari idea untuk menang menentang musuh yang berkali ganda ramainya. Lalu diilhamkan Allah s.w.t untuk Tariq memerintahkan supaya kapal yang mereka naiki untuk ke Andalusia di bakar.

   Apa la tujuan dia ni? Sampai Raja Roderiga menyindir tindakan beliau. Tujuan dia bakar kapal tu adalah untuk menaikkan semangat jihad dalam kalangan tentera Islam. Bila kapal dibakar mereka tak ada kenderaan untuk pulang ke tanah air, dalam keadaan terdesak iaitu " Mati lemas atau Mati syahid" lebih baik mati syahidkan? Mereka tanamkan azam untuk menang dalam peperangan ini. Kapal dah dibakar, nak tak nak kena menang la kan?

   Dalam situasi aku sekarang aku, tiada pilihan lagi ditetapkan Allah s.w.t disini tempat terbaik untuk aku belajar. Melalui pengalaman aku, lepas SPM result aku teruk sampai nak masuk U pun tak layak, tup tup ada surat tawaran matrikulasi yang aku tak pernah mimpi nak sambung belajar di sana. Tetapi aku redha, aku tahu matrik susah, akhirnya aku gagal semester 1 di matrik, lama-kelamaan aku seperti tentera Tariq, aku pulun sungguh sampai cita-cita aku nak belajar di UK berjaya.

  Namun aku tewas, belum sempat ke destinasi aku karam di tengah lautan lalu berpaut pada kayu "yang mati" dihanyutkan ke sebuah "pulau". Tiada rotan akar pun berguna dalam situasi karam di tengah lautan kita mesti berharap untuk dihanyutkan ke sebuah pulau kan? Dan kita tak kisah, janji selamat. Tak la pulak time karam tu boleh buat wish, aku nak karam kat Pulau Langkawi senang sikit, hahaha...

   Semuanya diaturkan oleh Allah s.w.t berdasarkan usaha kita, dan apa yang diaturkanNya baik untuk kita yakin lah yakin lah wahai diri ini, yakin lah wahai diri ini, yakin lah wahai diri ini, janji Allah itu benar, kita gagal dalam hidup bukan bermakna gagal seumur hidup. Kalau betul Allah zalim, dah tentu aku kena bayar denda berjuta-juta ringgit. Ya Allah sayangNya Kau kat aku. Tolonglah aku mohon sangat-sangat memang aku niat untuk belajar, permudahkanlah urusan aku hidup dan mati. Kalau aku lemah ingatkan aku dengan pejuang-pejuang yang berada di jalan Mu, aku sangat kagum dengan mereka.







Muhammad Saffuan Bin Jaffar

3 ulasan:

  1. kagum dgn sultan muhamad al-fateh...
    btw, cuti ka skrg?

    BalasPadam
  2. sedang berhadapan dgn si kegagalan..huhuhu..

    BalasPadam
  3. Akak doakan yang terbaik buat adik ku ni... kegagalan adalah pengalaman paling manis dan pahit dalam hidup...Cuma ingatlah setiap jalan yang di pilih ada 2 cabang... kita hanya perlu merenung jauh sebelum memilih jalan berikutnya. Kita merancang Tuhan jua yang menentukan... dan ketentuan Tuhan adalah yang terbaik... Semoga kita redha dan mensyukuri nikmatNya..

    BalasPadam

Tolong letak nama, ok??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...