Isnin, 31 Disember 2012

Projek Ubahsuai Interface JF7ELG


  
 3 Bulan lepas saya ada menulis entry mengenai interface. Ada dua jenis, dan ilham dari 9W2BZI, mula-mula agak sukar saya nak buat interface, banyak kali cuba tak menjadi. Cuba punya cuba akhirnya dapat satu interface. Kemudian saya cuba buat interface dengan circuit yang lebih ringkas hasil daripada JF7ELG. Namun kedua-dua interface tak dapat bertahan lama, mungkin cara saya solder kurang baik atau komponen elektronik sudah rosak.

   Saya belek semula litar interface hasil JF7ELG dan alhamdulillah saya dapat ringkaskan litar, buang part yang mana tak perlu. Kali ni interface yang saya hasilkan tanpa wayar dan bukan bermakna tak guna wayar lansung. Cuma bila nak guna baru cucuk pada interface tersebut. Interface yang saya gunakan berkerja dengan baik bersama rig yang saya gunakan iaitu Kenwood TM271-A.



Litar interface asal oleh JF7ELG

Kemudian pengubahsuaian, guna socket untuk stereo jack dan RJ-45


Litar yang telah diubah suai oleh saya, Stereo Jack saya gantikan dengan Stereo Jack Socket dan RJ-45 Pin tu saya gantikan dengan RJ-45 Socket.

Untuk interface yang dulu saya buat saya gunakan trim pot jenis lama kemudian tukar gunakan jenis yang baharu warna biru.

Jenis trim pot yang digunakan dalam litar interface lama
Sumber Gambar : http://www.mikroe.com/old/books/keu/01.htm

Jenis trim pot yang digunakan dalam interface baru
Sumber Gambar : http://www.wellgainelectronics.com/oemtrimpot3362100k.aspx

Bahagian dalam interface

Kali ni lebih kecik kotak tapi nampak tak menarik dengan wayar RJ-45 terkeluar tu. Tak terfikir untuk gantikan dengan soket dan mungkin nampak lebih kemas.






Lebih kecil dan kemas. Selamat Mencuba & 73




 Muhammad Saffuan Bin Jaffar

1 ulasan:

Tolong letak nama, ok??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...