Selasa, 4 Disember 2012

Ekspedisi Menawan Puncak Kinabalu (Part 2)

"Anda selamat mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu, Terminal 2....."

Alhamdulillah, aku dah menjejakkan kaki di kepulauan Borneo, Negeri Sabah, Negeri di Bawah Bayu. Turun dari kapal terbang aku buat kerja bodoh. Haaah, haaah, haaah.... Tak berasap pun, aku ingat Sabah sejuk macam Cameron Highland. Please jangan buat cam tu, maafkan aku sebab aku boleh consider sebagai budak lagi.

Sampai di Airport macam biasalah, kena lalu imigresen, waktu tu aku tak ada passport lagi, so dapat la permit masuk Sabah yang macam resit supermarket. Kat situ pemandu MRSM Kota Kinabalu dah siap tunggu dan terus dia bawak kami pergi makan. Lepas makan balik ke Sickbay dan tidur.

~Allahuakbar... Allahuakbar....~ Jam menunjukkan 4.30 Pagi dan azan sedang berkumandang di MRSM Kota Kinabalu. Kami bersiap-siap untuk solat di Surau, pagi tu ramai student kat sana. Lepas solat subuh, tidur sekejap, penat semalam tak hilang lagi.

Untuk hari ke dua kami di Kota Kinabalu, tak buat apa-apa pun, melaikan jalan-jalan di sekitar KK dan melawat Pasar Filipina. Cikgu aku cakap, masa bawak "perempuan" join Ekspedisi Menawan Puncak Kinabalu, memang diorang ni rambang mata. Cakap satu jam di situ, 3 jam jadinya. Itu ini semua nak beli.

14 Julai 2006

Selepas beberapa hari di KK sekarang tiba masanya kami akan menuju ke Kinabalu Park, menurut driver yang bawak kami tu, perjalanan akan mengambil masa lebih kurang 3 jam dan akan melalui jalan yang berliku-liku. Kalau nak di bandingkan keadaan jalan sekarang jauh lebih baik.

Dari pemandangan Kota Kinabalu yang dipenuhi bangunan tinggi, suasana di sekeliling berubah, semuanya hijau, tenang dan damai, sempat kami singgah untuk beli beras, nak buat bekal untuk kat atas gunung la. Lepas beli beras kami teruskan perjalanan, sampai di satu tempat.

"Semua boleh turun...." driver tu memberhentikan kenderaan, aik takkan dah sampai, tak nampak signboard pun.

"Kita pergi sana, situ cantik untuk ambik gambar..." Amik gambar rupanya, ingatkan dah sampai. Aku menolak pintu wan.....wahhhh....... sejuknyaaaa! Ya Allah, sini jauh lebih sejuk dari Cameron Highland dan di tempat kami berhenti tu nampak jelas Gunung Kinabalu.

Akhirnya kami pun tiba di Kinabalu Park, ramai kot orang kat sana. Tempat tu memang cantik sangat. Tak rasa macam berada di Malaysia. Kami terus menuju ke tempat penginapan dan kemudiannya berjalan di sekitar Kinabalu Park.

Di sebelah malam pulak kami pegi dengar talk, rasanya mereka ni Sainstis. Sorang tu sainstis tempatan dia punya talk mengenai flora dan fauna di Maliau Basin, memang best, banyak benda-benda yang pelik di Maliau Basin yang dia kongsi. Sorang lagi, orang  putih, dia ni kaji burung-burung yang berhijrah beribu-ribu kilometer. Lepas dengar talk, apa lagi balik kami makan yang dimasak sendiri, lepas tu tidur. Esok Ekspedisi Menawan Puncak Kinabalu akan bermula.

Muhammad Saffuan Bin Jaffar

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tolong letak nama, ok??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...