Sabtu, 20 April 2013

Kembara Solo Medan (Part 1)

Gila tak gila lepas balik daripada Kuching ada pulak promo tiket Airasia, search punya search dapat la tiket ke Medan, tapi tak la murah sangat kalau nak dibandingkan dengan tiket aku ke Kuching yang RM58 return! 

Tanpa fikir banyak aku pun grab tiket tu senyap-senyap dan ini merupakan trip solo aku yang pertama. 

Bulan mac memang sibuk sangat-sangat, aku pulun siapkan assignment supaya cuti ni aku betul-betul cuti! Aku nak lapangkan fikiran aku aku nak rehat nak menikmati keindahan Danao Toba!

Sehari sebelum tu memang aku tak dapat nak tidur. Cubaan pejam mata adalah gagal, mungkin sebab excited tambah risau. Trip kali ni aku tak prepare sangat macam aku pegi Kuching dulu, tapi ada la sikit-sikit buat research.

Akhirnya 23 March 2013 tarikh yang dinantikan telah tiba. Penginapan pun dah confirm dan aku siap oder Nasik Minyak ala Farah Quinn, sempat la kot nak makan sebelum sampai di Medan.


Dari Lapangan Terbang Antarabangsa Bayan Lepas dengan penuh kerisauan aku berkelana menuju ke Medan, tawakkal je la

Cuaca sangat baik, nasib aku pun baik dapat duk tepi tingkap

Kencangkan sabuk pengaman selama anda duduk!

Ni dia Nasik Minyak Ala Farah Quinn, sedap kot

Memang sedap, mungkin aku lapar kot, aku rasa cam aku sorang ja makan dalam flight tu bau dia dari hujung ke hujung kapal terbang, biarlah janji aku kenyang. Nasik tu pulak panas mendidih, fuh~ fuh~ gigih aku tiup tiup nak bagi sejuk.

" Sesaat lagi kita akan mendarat di Bandara Polonia......"

Punggah, tersedak aku dibuatnya, aku ingat dalam masa sejam akan sampai di Medan, melecur lidah aku nak habiskan nasik Minyak ala Farah Quinn. Dengan gigih aku habiskan sampai licin, nasib baik tak de orang kat sebelah.

Bandara Polonia, kecik je airport ni


Lepas turun dari kapal terbang, tunggu pulak untuk naik bas, bas kecik orang ramai so tak perlu nak berebut banyak lagi bas yang ada. Bas ni akan bawa penumpang ke imigresen.

Alhamdulillah akhirnya gue sampai juga di bumi Medan. Dalam kepala otak ni macam-macam gue mikirin, gi mana sih? Benda pertama sekali yang aku runsing dia punya imigresen lah, tapi alhamdulillah walaupun dengan muka yang tak mesra tu akhirnya urusan di kaunter imigresen berjalan lancar tanpa sebarang masalah. 

Tandas di Bandar Polonia, bersih!

Aku melangkah keluar, Medaaannn Aku Datang!!!

Benda pertama yang aku nak buat cari teksi untuk ke Raja Taxi. Kenapa Raja Taxi? Teksi raja ni kita boleh kongsi-kongsi, jadi tak perlu lah sewa sebuah kereta untuk ke Parapat. Tapi kena ingat lah, keselesaan tu bukan keutamaan. Yang aku kena duk kat belakang berhimpit pulak dengan mat salleh dari Kanada, azab!

Perjalanan dari Medan ke Parapat mengambil masa lebih kurang hampir 5 Jam dengan bayaran Rp70,000 seorang. Kereta yang aku naik jenis Kijang Innova.

Dari Medan nak ke Parapat ada banyak pekan-pekan kecil macam Tebing Tinggi dan Permatangsiantar.

Seronok berbual-bual dengan Rick, dia pergi banyak tempat, jalan sorang-sorang.

Pak Supir di sini memang bawak kereta gila-gila, aku dengan mat salleh tu memang geleng kepala, lori, bas motor habis semua dia potong, mulanya memang aku tak senang duduk, lama-lama tu layankan aje

Satu lagi tabiat pak supir nih asyik-asyik hon, kejap-kejap hon apa benda yang dia hon pun aku tak tau.

Papan tanda ucapan kahwin, orang kaya-kaya ja yang mampu beli

Berhenti makan kat satu tempat, kalau dari sini kata pak supir lebih kuran 2 jam lagi akan sampai di Parapat 

Rick layan sorang dia makan, aku memang tengah lapar tapi segan nak mintak nasik tambah.

Nasi, gulai nangka, sayur kacang, ikan nila dengan sup. Air kosong dia bagi percuma.

Perjalanan berbaki 2 jam lagi, alhamdulillah perut pun dah kenyang. Masa tengah makan tu driver gi hantar lagi 2 orang ke tempat lain. So masa nak ke Parapat nanti hanya aku dengan mat salleh tu je.




 Muhammad Saffuan Bin Jaffar

3 ulasan:

  1. Asalamualaikum, bro boleh suggest hotel yang murah dan sesuai untuk keluarga besar....

    BalasPadam
  2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

    BalasPadam
  3. Asalamualaikum, bro boleh suggest hotel yang murah dan sesuai untuk keluarga besar....

    BalasPadam

Tolong letak nama, ok??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...