Khamis, 23 Disember 2010

Penang Food Must Try (Kapitan)

 Assalamualaikum & Salam Sejahtera


   Baru tadi aku makan nasik Briyani yang aku beli kat salah sebuah restoran yang special di Pulau Pinang. Ok, bila aku sebut di Pulau Pinang, aku maksudkan di bahagian Pulau, di sana aku dilahirkan. Makanan yang terkenal di Pulau Pinang semestinya semua orang tahu, "Nasik Kandaq" apa yang special sangat? Aku cerita sikit-sikit dulu pasai "Penang Food Must Try" kalau nak cover semua sah-sah tak cukup.

   Semalam aku pi seminar di Lebuh Bishop, kemudian mengisi kekosongan ruang kat perut di salah sebuah retoran terkenal iaitu " Kapitan " kalau yang dah pernah pergi ia berhampiran "Masjid Kapitan Keling" juga dekat dengan "Nasik Kandaq Beratoq". Kawan aku cakap ada dua benda special di restoran Kapitan, Briyani + Ayam Tandori. Aku sendiri dah try, memang sedap

Lokasi Restoran Kapitan

Restoran Kapitan terletak di dalam kawasan Penang Herritage 

    Sebenarnya aku dah banyak kali singgah di Restoran ni, tapi hari ni mai idea nak tulis, kot boleh bagi idea orang yang nak berkunjung di Pulau Mutiara. Selalunya aku oder Ayam Tandoori dengan Nasi Briyani Ayam

Set Ayam Tandoori

Fuhh... set Ayam Tandoori, ada roti (lembut dan panas), kuah dalcha, limau, bawang, sos pudina dan tak pasti yang warna merah tu sos apa

Kalau nak bawak balik dia bungkus cantik-cantik dalam kotak

Set Nasi Briyani Ayam (Clay Pot Biryani)

Di hidang dalam mangkuk, nasi biryani, ayam rempah dan kuah dalcha. Ada setengan orang tak suka dengan baru rempah bijik, kalau tergigit hilang selera, nasi biryani ni clean, jangan risau...

Ini dia kalau bungkus untuk bawak pulang, cantik tak?


Tukang masak yang sama jadi rasa tak boleh lari, mantain

Pandangan dari atas, tempat memasak memang sentiasa sibuk.

Luar restoran Kapitan di Lebuh Chulia

Aku sempat berbual dengan bos Restoran Kapitan, dia perkenalkan aku kepada "Pakar Biryani" bos cakap dia ni memang terrer la...

   Pendek kata aku memang cadang la hampa semua pi makan kat "Kapitan" memang sedap dan puas hati, dengan harga yang berpatutan pasti anda tersenyum kenyang. Kawan aku cakap restoran ni ramai, yess! memang betul sentiasa penuh dengan orang, kalau nasib tak baik susah nak dapat tempat duduk. Bukan setakat orang tempatan, Mat Salleh (orang putih) pun mai makan di sini.

Rate Kapitan

Ayam Tandoori = 5/5
Biryani Ayam = 4/5
Service = 4/5
Overall = 4.3/5






 Muhammad Saffuan Bin Jaffar

1 ulasan:

Tolong letak nama, ok??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...