Ahad, 19 Disember 2010

Setem Percuma

Assalamualaikum dari penulis,

   Amaran! Sebelum aku nakcerita, aku nak pesan dulu sebelum aku nak mula cerita. Bak kata pepatah Melayu "Yang baik jadikan tauladan, yang buruk jadikan Sempadan". Tadi aku belek-belek surat yang aku terima dulu. Aku ternampak la setem Bunga Kertas yang cantik nih, setem 60sen.

 
Cantik tak setem ni?

  Kalau dibaca pada tajuk, aku bukan nak cerita pasai setem ni cantik… hobi kumpul setem la… tapi macam mana nak dapatkan “setem percuma”? Aku ingat lagi waktu aku dalam umur 8 tahun, teknik setem percuma ni ada orang yang ajar kat aku. Mudah saja nak dapat benda free nih, kena ada otak kuning sikit. Modal tak banyak, guna minyak rambut “code 10″ atau minyak zaitun pun dah on projek nih. Step dia, sapukan minyak pada setem sampai dakwat garisan yang macam ombak tu hilang… Dah tak payah nak keluar modal 60sen.

 
[sebelum] Setem yang kita terima, tengok dakwat berombak tu ada lagi

 
[selepas] tada… dah hilang, sapu dengan minyak ja dah boleh guna balik…

   Dengan nih kita boleh hantar surat dengan percuma tak payah nak bayar duit setem. TETAPI aku nak pesan sikit kat penipu yang duk buat kerja ni lagi. Ingat tak Allah s.w.t perhatikan apa yang kita buat. 60sen kalau kat dunia ni kecik ja, sanggup nak bayar 60sen yang akhirat punya? Ni satu bentuk penipuan dan satu bentuk kezaliman “meletakkan setem yang telah digunakan pada bukan tempatnya”. Ingat postmen tu buat kerja free? Kalau ikut definisi setem,

"Setem ialah bukti pembayaran yuran perkhidmatan pos yang lazimnya berbentuk helaian kertas segiempat kecil yang dilekat pada sampul surat atau poskad. Setem ini menandakan bahawa orang yang mengirim surat atau pakej itu mungkin telah membayar yuran pengiriman terdahulu sama ada dalam jumlah penuh atau ansuran. Setem merupakan kaedah paling laris bagi membayar untuk perkhidmatan pos runcit; alternatifnya termasuk sampul surat pos prabayar dan meter pos."

   Ingat semua kos penghantaran semuanya free? Fikir-fikirkanlah atas semua tindakan kita. Jangan marah ya, dan aku nak kongsi mengenai setem di UK.

 
 Gambar Queen ja yang ada, corak lain aku tak pernah tengok

   Aku test minyak kat setem UK, apa hasilnya? Dakwat cop tu tak keluar la pulak! Tak sama dengan setem Malaysia, aduh baru niat nak buat (acah je). Aku rasa Pos Malaysia kena ambil tahu mengenai benda ni, kalau tak rugi la. Katakan 1 orang buat setem 60sen, dan aku agak-agak, paling kurang pun ada 6000 orang  yang buat “setem subsidi”. 6000 orang x 0.60sen = RM3600 (kerugian yang di alami). Itu anggaran saja, aku tak tahu la berapa ramai yang buat.
 
Setem yang terbesaq aku pernah tengok. 9 Kali ganda saiz setem uk yang kecik tu…

   Kalau nak koyak setem tu tak boleh tu… macam roadtax kereta, kalau koyak hancur, sama hancur dengan hati penerima “setem subsidi/setem percuma”. Kepada yang dah buat tu sudah la, insaflah 60sen ja, yang cuba nak buat lepas baca artikel ni, aku ingatkan dari awal lagi, jangan cuba mencari jalan mudah yang tak diredhai Allah. Ok jumpa lagi nanti aku cerita benda lain pulak.






Muhammad Saffuan Bin Jaffar

3 ulasan:

  1. lama dah tak dapat collection stamp baru ni.
    huhu..sejak dunia semakin canggih dengan telekomunikasi..susah btul nak dapat surat.
    naz suke kumpul stamp.huhuh

    BalasPadam
  2. kalau nak kumpul setem, kena la buat satu hobi tukaq postcard ke dengan kawan2 luar negara... atau beli setem keluaran khas... :)

    BalasPadam

Tolong letak nama, ok??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...