Rabu, 2 Disember 2009

Kembara Bukit Bendera



Kembara Bukit Bendera


Bukit Bendera/Bukit Panji (nama bagi sendiri)/ Flag Hill (directly translation)/ Penang Hill, merupakan tempat perlancongan yang terkena di Pulau Mutiara. Tempat yang paling tinggi di Pulau Pinang (Bukan KOMTAR) menjadi tumpuan kerana keunikan kereta kabel.

Bagi warga Pulau Mutiara yang mungkin biasa dengan kereta kabel, mungkin mencari kelainan dengan mendaki untuk ke puncak Bukit Bendera. Sangat menarik untuk dicuba. Bagi kami, Water Fall di Taman Botanik menjadi pilihan tempat untuk memulakan pendakian.

Bagi mereka yang pertama kali mendaki mungkin m mengambil masa dalam 2 jam setengah dari Botanical Garden. Selalunya jarang kami nampak pelancong (mat salleh) naik kereta kabel, tapi mereka memilih untuk naik ke puncak Bukit Bendera, satu cara yang menyihatkan badan dan Percuma.Kalau nak naik kereta kabel pun tak jadi masalah, harganya berpatutan

Kereta kabel Bukit Bendera selepas melepasi sebuah terowong yang dipercayai sebagai terowong condong tertinggi di dunia. (Dunia semata2)
 

Kat kawasan Bukit Bendera ni ada penghuninya, jadi kemudahan seperti klinik, balai polis, pejabat pos, kuil dan juga masjid turut disediakan. Itu yang menariknya.

(1) Merupakan stesen kereta kabel yang paling tinggi sekali.

 Sekarang


Suatu ketika dahulu



(2) Balai Polis

 Sekarang


Di bina pada zaman pemerintahan British

(3) Masjid yang paling tinggi di Pulau Pinang
(4) Kuil Hindu

(5) Merupakan kawasan larangan, saya rasa sebuah Gereja lama


(6) Jalan pendaki ke Bukit Bendera

Apa yang menariknya kalau anda mendaki dapat la jumpa dengan sebuah bunglow yang dah lama, sangat cantik.
Inilah bunglow yang dimaksudkan.

1 ulasan:

  1. arrr..... maluuu.,.,., gambaq aku ada....

    BalasPadam

Tolong letak nama, ok??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...