Ahad, 21 April 2013

Kembara Solo Medan (Part 2)

Dari pekan kecil sampai lah ke satu kawasan hutan... Dari pokok-pokok hutan yang biasa kemudian dihiasi dengan pokok-pokok pine yang besar-besar, aku kejap-kejap terlelap akhirnya terjaga. Rick asyik bersembang dengan pak supir, yang aku tertanya-tanya dah sampai ke belum?

Dah sampai pak??

Iya, lagi 7 kilometer sampe di Parapat

Keadaan cuaca hari tu sedikit mendung dan berjerebu dan akhirnya aku sampai di Jeti Parapat. Dekat jeti Parapat aku siap-siap booking teksi untuk ke Medan, ikut dalam travel itinerary aku akan habiskan masa selama 2 malam di Pulau Samosir dan tanggal 25 Maret aku akan kembali ke Medan.

Sewa untuk satu teksi bersamaan Rp600,000. Aku deal dengan mando tu untuk bawak aku ke Air Terjun Si Piso Piso kemudian ke Berastagi. Aku bayar deposit Rp200,000. Dah agak lebih kurang sejam menunggu aku pun dibawa ke Jeti Parapat kira-kira 100 meter dari stesen Teksi Raja.

Suasana di dalam Bot. Pok Cik yang mata dia nak terpejam tu macam ejen hotel la. Dia tanya aku nak cari hotel ke tak. Aku dah booking awal-awal sebelum pergi.



Gelagat anak-anak Orang Batak, diorang memang tererr berenang!






Subhanallah, dengan angin bertiup-tiup tenang aku sikit pun tak rasa macam kat Tasik. Pulau Samosir ni antara pulau paling aneh di dunia sebabnya Pulau Samosir ni pulau dalam pulau, cam mana tu???

Lebih kurang setengah jam, feri ni pun sampai dekat satu kawasan, kat situ banyak la hotel-hotel. Waktu tu akan ada orang kutip duit tambang, Rp10,000 seorang. Apa yang perlu dibuat, bagi tau dekat orang yang bawak feri tu kat mana tempat kita menginap. Macam aku aku menginap di Tabo Cottages, Tuk Tuk, so dia akan turunkan kat situ. Kalau tak cakap diorang tak akan stop.

Akhirnya kaki aku berlabuh jugak kat Pulau Samosir, seronok,excited, risau pun ada. Urusan check in pun dah setel. Aku call ke tempat penginapan ni sebelum datang sini dan nama aku dah ada, so aku tak risau sangat. Masuk bilik aku solat dan tidur sebab terlalu penat, semalaman aku di asrama tak dapat nak tidur sebab fikir macam-macam.



 Muhammad Saffuan Bin Jaffar

8 ulasan:

  1. as salam bro, Tabo cottages tu buat online reservation dan bayar terus or bayar upon check in?

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumussalam, Tabo Cottages tu buat online reservation dan bayar upon check in...

      Padam
  2. assalam saudara. nak tanya boleh? hehe. kalau sewa teksi tuh, dia ada pejabat ke macamana kat parapat? kita teros book kat situ je boleh ae?

    BalasPadam
  3. assalam saudara. nak tanya boleh? hehe. kalau sewa teksi tuh, dia ada pejabat ke macamana kat parapat? kita teros book kat situ je boleh ae?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumussalam, saudari, kalau saudari booking raja taxi dari medan ke parapat, sampai je di parapat diorang akan stop kat office diorang di sana... Yes, kita booking terus di office, bayar deposit siap2...

      Padam
  4. salam..nk tanye la..rate hotel sane brape ek satu mlm??

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumussalam, awak boleh cek harga di internet contohnya agoda, holiday.com dan banyak lagi... Terima Kasih :)

      Padam

Tolong letak nama, ok??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...