Selasa, 30 April 2013

Kembara Solo Medan (Part 4)

MUZIUM BATAK

Keunikkan Pulau Samosir membuatkan aku rasa nak sangat ke sini. Pulau Samosir ni merupakan sebuah pulau gunung berapi yang terletak di tengah-tengah tasik. Pulau ni juga merupakan pulau dalam pulau yang terbesar di dunia yang terletak kira-kira 1000 meter dari paras laut.

Pagi ni aku bangun awal aku bersarapan dan dengan berpandukan peta yang ada aku bertawakkal sorang-sorang untuk keliling pulau dan ni first time aku guna skuter. Macam-macam hal jadi...

Plan aku pagi tu, dari Tuk Tuk aku akan terus ke Simanindo yang terletak kira-kira 25 km dari sini. Kat sana cuma ada Muzium dan aku ingatkan kerusi batu kat sana, rupanya aku tersilap info, tak pe la aku on je ke sana. Sambil bawak skuter tu aku layan pemandangan kat Pulau Samosir.



 Kedai Cenderahati

 Kedai Ubat, kat sini aku tak jumpa klinik pun...

Rumah Makan (Restoran) Halal 

 Makanan fames kat Pulau Samosir. Mau oder ka? hehehe

Dalam perjalanan nak ke Simanindo aku melalui kawasan Kubur Raja Batak , Raja Sidabutar, tak berhenti pun, kat situ ada kubur dan tak ada apa yang menarik kat sana. Kubur raja kat sini kebanyakkannya ada simbol-simbol agama dan raja Batak yang latest-latest ni menganut agama Kristian.

Makam Raja Sidabutar, tak singgah pun, amik gambar tengok peta tengok jalan, terus blah...

   Jalan raya kat Pulau Samosir ni kecik je, sekali sekala tu kena ingat la ni jalan raya, jangan suka-suka hati bawak macam jalan kampung. Sepanjang jalan nak ke Simanindo anda disajikan dengan pemandangan yang enak enak gitu. Ada kampung-kampung, boleh la tengok rumah tradisional orang Batak, pas tu ada kebun-kebun dan jugak sawah padi yang diusahakan penduduk kampung.



Rumah Tradisional orang Batak 

Kat Pulau ni banyak gereja, sebab majoriti penduduk Pulau Samosir beragama Kristian 

Hari ni hari ahad so hari gi sembahyang kat Gereja la.

   Lebih kurang 30 menit, aku pun sampai la kat Simanindo, kat situ ada la muzium dan bayaran dikenakan untuk masuk ke Muzium, tour guide mu kena bayar lebih la, kalau mau hemat ngga perlu tour guide. Sebenarnya ada info yang korang boleh baca sendiri, so aku rasa tak perlu la kot tour guide nih since aku nak jimat. 

   Sayangnya aku tengok muzium ni macam tak dijaga dengan baik, penuh dengan habuk-habuk dan banyak barang yang dah nak rosak. Bagi aku, benda-benda tradisional ni ada nilai tersendiri dan perlu dijaga dengan baik, sayang bukan senang nak buat dan kalau boleh buat balik pun tak akan sama macam yang original.

Jom tengok kawasan sekitar muzium!

Dari luar Muzium 

Gambar lama yang ada kat dalam Muzium 

Sekali tengok macam batu, tapi sebenarnya patung ni dibuat daripada abu mayat! 

Lambang kesuburan orang Batak 

Patung ni pulak digunakan dalam ilmu sihir. Sebelum orang Batak menganut agama Kritian, bab sihir menyihir orang ni memang jadi amalan 

Dancing area, waktu tu aku datang awal sangat pertunjukkan mula jam 11.30 pagi dan bayaran tambahan dikenakan kalau nak tengok persembahan.

Aku amik masa kat sini lebih kurang sejam, satu persatu barang aku teliti dalam muzium, gigihnya aku. Lepas tu aku masuk ke kawasan dancing area, dalam tu ada la rumah-rumah tradisional orang Batak, nak masuk tak berani sebab kat situ tak ada orang pun, hanya aku saja!!! So "Forever alone"

Sepeda motor aku hidupkan dan lokasi seterusnya, kerusi batu!

~Bersambung~


Muhammad Saffuan Bin Jaffar
(Tengah Hujan kat IPG dalam bilik di Blok Ciku)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tolong letak nama, ok??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...