Sabtu, 21 Mei 2011

Dialog


   Pulau Pinang negeri paling membangun di Malaysia. Keluasan tanah untuk dibangunkan semakin berkurangan, harga tanah melonjak tinggi. Kawasan kampung banyak dirobohkan dan rumah mewah didirikan sebagai ganti. Siapa yang akan membeli rumah tersebut? Penduduk tempatan? Orang-orang kampung? 

         Setiap tahun, Pulau Pinang memerlukan 20,000 unit rumah yang mampu dimiliki oleh golongan yang baru bekerja, yang telah berkeluarga. Pembangunan tidak boleh dihalang tetapi perlu seimbang, rumah-rumah kedai banyak didirikan, beratus-ratus unit rumah banglo mewah didirikan. Bagaimana dengan rakyat Pulau Pinang sendiri?

   Rumah kos rendah dan sederhana rendah mampu dimiliki tetapi keadaannya yang kurang selesa. Bagaimana sesetengah projek diluluskan. Cuba fikir yang akan tinggal adalah manusia, anda perlu fikir keselesaan, keselamatan. Perlu diwujudkan satu garis panduan, supaya pemaju tidak main lepas tangan, hanya kejar kekayaan!

   Bina rumah kedai, tetapi tempat parking yang amat terhad. Pengguna hadapi masalah untuk meletakkan kereta. Kenapa sebelum bina premis tidak ambil kira faktor ini? Anda bijak menjadi seorang arkitek, perancang bandar, malah anda lebih bijak. Kenapa tak boleh fikir?

   Sikap sesetengah penduduk yang tidak ada kesedaran sivik. Buang sampah di merata tempat, kemudian salahkan pula Majlis Perbandaran tidak bersihkan tempat pasar malam, kawasan membuang sampah. Cuba fikir, tidak sampai satu jam MPPP/ Syarikat swasta bersihkan sudah ada tangan yang membuang sampah.

[ Sesi dialog diadakan oleh Y.B untuk mengetahui masalah penduduk]



 Muhammad Saffuan Bin Jaffar

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tolong letak nama, ok??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...