Selasa, 17 Mei 2011

Zaitun

    Sarapan pagi di Malaysia, tak susah nak cari ada saja di mana-mana dan berbagai-bagai jenis. Nasi lemak, nasi kacang, nasi daun lemuni, nasi dagang. Tidak ketinggalan bihun dan mee turut memeriahkan sarapan pagi anda, yang goreng, rebus dan juga berkuah. Kuih muih juga bermacam-macam aneka, yang rebus, berinti, goreng,kukus, lipat, bulat, bujur dan bermacam-macam bentuk yang ada. Itulah Malaysia dilimpahi dengan rezeki di bumi berkat.

   Berbanding pula di negara barat seperti Eropah, orang putih hanya makan makanan yang ringkas, pisang dan susu wajib! Di waktu pagi tidak ada kedai-kedai yang menjual makanan seperti di Malaysia, tambahan lagi jika di Pulau Pinang, Nasi Kandar 24 Jam! Restoran Masakan Ala Thai, Kopi Tiam, di mana-mana sahaja, tetapi bagaimana dengan kesihatan kita? Renung-renung sejenak.

   Aku baru pulang ke rumah, tiba-tiba aku rasa sakit di bahagian dada, sudah banyak kali terjadi, pedih menyucuk-nyucuk. Dahulu aku ada darah tinggi, pernah masuk wad satu hari satu malam. Aku jenis yang suka baca majalah wanita, yang mungkin bagi lelaki sesuatu yang pelik "anda fikir demikian jika minda anda tertutup" tetapi banyak info mengenai kesihatan yang boleh kita jadikan panduan.


    Setelah berceloteh dengan panjang lebar, ingin aku kongsikan petua untuk mengurangkan kadar kolestrol di dalam badan. Selain itu petua ini boleh dijadikan amalan seharian. Bahan-bahan seperti di dalam gambar, minyak zaitun asli, secawan air dan lemon. Masukkan satu sudu minyak zaitun ke dalam cawan berisi air, perahkan sedikit lemon, kacau dan minum. Mudah!


   Fungsi Minyak Zaitun tidak terhad untuk petua sahaja, bahkan ia digunakan dalam masakan. Saya ingin kongsikan resepi Salad Tomato dengan pembaca sekalian. Tomato, timun, daun ketumbar dihiris mengikut kreativiti masing-masing dan dimasukkan ke dalam mangkuk. Tuangkan minyak zaitun 2/3 sudu mengikut kuantiti, perahkan lemon dan gaul sehingga sebati. Akhir sekali taburkan sedikit daun ketumbar, siap! Akhir sekali selamat mencuba.



Muhammad Saffuan Bin Jaffar

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tolong letak nama, ok??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...