Sabtu, 22 Mei 2010

Duhai Anak


         
Duhai Anak

Setinggi-tinggi tahniah diucapkan kepada saudara Khairul Izham Musa dan pasangan kerana baru menyambut kelahiran cahaya mata yang pertama. Teringat akan kisah mak saya suatu ketika dahulu, kata mak saya lahir awal seminggu dari tarikh yang sebenar, mungkin saya tidak sabar untuk melihat dunia. Pada hari ini saya mendengar berita kelahiran, kemudianya mendapat email mengenai buang anak dan kebetulan al-Kuliyyah di TV3 pada minggu ini membincangkan tajuk berkisar mengenai "Anak Siapa?" Baru-baru ini Buletin Utama pada 18 Mei lalu melaporkan kes remaja perempuan berusia 15 tahun dan pasangannya berusia 19 tahun dituduh bersalah kerana menyembunyikan kelahiran bayi lelaki dengan cara mengebumikannya. Mereka didakwa melakukan kesalahan itu pada 12 mei lalu di tepi sungai Taman Melaka Baru, Batu Berendam.


       Sepanjang saya tinggal di bumi asing ini, belum lagi saya mendengar kes buang bayi. Kadang-kadang saya sangat sedih melihat keadaan bayi yang dibuang di dalam tong sampah, ditanam di tepi sungai, kadang-kadang yang cedera akibat digigit semut atau serangga dan ada yang dimakan anjing, dibakar, dilempar di tepi jalan. Ya Allah dimanakah sifat kemanusiaan? Kita sering samakan mereka yang melakukan pekara keji dengan sifat kebinatangan, sedangkan binatang mempunyai sifat kasih sayang yang lebih bahkan mereka sanggup melakukan apa saja untuk menyelamatkan zuriat mereka.


 Duhai anak kecil, senyuman yang terukir diwajah kalian pengubat hati, tapi terasa sangat pedih dan betapa hancurnya perasaan saya bila melihatkan bayi-bayi yang tidak berdosa ini diperlakukan dengan sedemikan rupa. Senyuman yang bakal menghiasi kegembiraan di muka Bumi ini terhapus, mereka lahir dari noda cinta yang terjalin, tetapi mereka suci tanpa dosa. Mengapa diperlakukan dengan sedemikian rupa? Melalui perbincangan di al-Kuliyyah "Anak Siapa" kunci utama ialah melalui firman Allah s.w.t dalam surah al-Isra' ayat ke-32 


  
وَلَا تَقۡرَبُواْ ٱلزِّنَىٰٓ‌ۖ إِنَّهُ ۥ كَانَ فَـٰحِشَةً۬ وَسَآءَ سَبِيلاً۬
 "Dan janganlah kamu mendekati zina; (zina) itu sungguh suatu perbuatan yang keji, dan satu jalan yang buruk"


Kita semua sudah sedia maklum dengan ayat ini, tanyalah kepada sesiapa pun, mesti mereka tahu akan firman Allah ini. Tetapi jika kita lihat apit (ayat sebelum dan aya selepas) ayat 32 dalam surah al-Isra' iaitu ayat 31 dan 33, pekara yang disebut (pekara terlarang) ialah membunuh. 


Firman Allah pada ayat 31 Surah al-Isra'


وَلَا تَقۡتُلُوٓاْ أَوۡلَـٰدَكُمۡ خَشۡيَةَ إِمۡلَـٰقٍ۬‌ۖ نَّحۡنُ نَرۡزُقُهُمۡ وَإِيَّاكُمۡ‌ۚ إِنَّ قَتۡلَهُمۡ ڪَانَ خِطۡـًٔ۬ا كَبِيرً۬ا (٣١
 Dan janganlah kamu membunuh anak-anak kamu kerana takutkan kepapaan; Kamilah yang memberi rezeki kepada mereka dan kepada kamu. Sesungguhnya perbuatan membunuh mereka adalah satu kesalahan yang besar.


Dan Firman Allah pada ayat 33 Surah al-Isra'


وَلَا تَقۡتُلُواْ ٱلنَّفۡسَ ٱلَّتِى حَرَّمَ ٱللَّهُ إِلَّا بِٱلۡحَقِّ‌ۗ وَمَن قُتِلَ مَظۡلُومً۬ا فَقَدۡ جَعَلۡنَا لِوَلِيِّهِۦ سُلۡطَـٰنً۬ا فَلَا يُسۡرِف فِّى ٱلۡقَتۡلِ‌ۖ إِنَّهُ ۥ كَانَ مَنصُورً۬ا (٣٣

Dan janganlah kamu membunuh diri seseorang manusia yang diharamkan oleh Allah membunuhnya kecuali dengan alasan yang benar dan sesiapa yang dibunuh secara zalim, maka sesungguhnya Kami telah menjadikan warisannya berkuasa menuntut balas. Dalam pada itu, janganlah dia melampau dalam menuntut balas bunuh itu, kerana sesungguhnya dia adalah mendapat sepenuh-penuh pertolongan (menurut hukum Syarak).


Jika dikaitkan dengan larangan Allah ke atas kita dari menghampiri zina dengan ayat sebelum dan selepas larangan menghampiri zina, dosa zina boleh menjurus kepada dosa yang besar iaitu membunuh, iaitu membunuh anak hasil penzinaan yang tidak berdosa. Untuk menyelesaikan masalah zina dalam kalangan masyarakat, haruslah dimulakan dengan akarnya iaitu punca kepada permasalahan tersebut. Jika hendak matikan rumput, harus dicabut dengan akarnya, begitulah untuk mencegah zina, harus dari akarnya iaitu perbuatan menghampiri zina seperti berdua-duaan antara lelaki dan perempuan.


   Sebelum solat Jumaat saya sempat berbual dengan seorang teman dari Iraq yang kagum dengan negara kita, katanya Orang Malaysia orang baik-baik, orang Malaysia amat ramah, tapi jika berita-berita buang bayi yang selalu ke udara di berita, maka malulah kita dengan orang luar, sangat memalukan. Akhir kalam marilah kita sama-sama memanjatkan doa kepada Allah s.w.t agar kita diberi petunjuk dan hidayahnya. Sebagaimana doa pemuda-pemuda beriman yang diceritakan Allah dalam surah al-Kahfi:


رَبَّنَآ ءَاتِنَا مِن لَّدُنكَ رَحۡمَةً۬ وَهَيِّئۡ لَنَا مِنۡ أَمۡرِنَا رَشَدً۬ا (١٠
Wahai Tuhan kami! Kurniakanlah kami rahmat dari sisiMu dan berilah kemudahan-kemudahan serta pimpinan kepada kami untuk keselamatan agama kami. (10) 

Marilah kita mengamalkan doa tersebut, mudah-mudahan Allah jadikan kita seperti pemuda-pemuda al-Kahfi dan kita sebagai golongan muda belia yang dihindarkan, dijauhkan dari pekara yang mengampiri pintu-pintu zina. Amin.













2 ulasan:

  1. asalamuallaikum.isi dan topik blong anda aku suka.memberi pencerahan lewat blong.

    BalasPadam

Tolong letak nama, ok??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...