Selasa, 7 April 2015

Jom Bercuti ke Hawaii

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera dan Aloha!

AirAsia X ke Hawaii?

Tengok tajuk macam dah gempak "Jom bercuti ke Hawaii" eh cikgu nak pergi Hawaii ke? Sebenarnya aku terbaca berita katanya AirAsia X bakal melebarkan sayap sehingga ke Hawaii. Penerbangan ke Hawaii akan melalui Osaka, mungkin macam ni la kot, Kuala Lumpur - Osaka - Honolulu. Hehe, memandai je aku.

Sumber : Bernama

Tempat Menarik di Hawaii

Kalau sebut je "Percutian ke Hawaii" gambaran yang terbayang dalam kepala otak aku "Pokok Kelapa" "Air Kelapa yang ada Straw" dengan "Seluar Hawaii, bunga Raya besar-besar" duduk tepi pantai sambil berjemur. Tu je. Sebenarnya ada banyak benda yang korang boleh buat kat Hawaii. Berdasarkan review daripada website WWW.PRIDEOFMAUI.COM terdapat 10 tarikan utama yang wajib korang pergi jika berkunjung ke Hawaii, jom kita jalan-jalan tengok!

#1 USS ARIZONA MEMORIAL AT PEARL HARBOR

It’s hard for me to imagine visiting Honolulu without making the trip to visit Pearl Harbor, where the U.S. was attacked by the Japanese on December 7, 1941. It’s easy to get to by bus, and there’s a lot worth seeing. The USS Arizona Memorial and Museum are free of charge, as are the Bowfin Park Outdoor Exhibits and Submarine Memorial. Touring the USS Bowfin Submarine costs $10, and touring the USS Missouri Battleship will set you back $20. You can tack on the Pacific Aviation Museum for another $20. Don’t bother paying for a guided tour, however. You can go it on your own, or rent audio tours for a few dollars. Sumber : GOBACKPACKING.COM


Tempat ini pernah menyaksikan kisah sedih Amerika Syarikat apabila diserang oleh tentera Jepun secara besar-besaran. Turut dimusnahkan dalam serangan tersebut ialah kapal USS Arizona. Serangan mengejut itu telah membunuh ribuan manusia, namun selepas berpuluh-puluh tahun peristiwa yang menyayat hati itu kini diabadikan di USS ARIZONA MEMORIAL di Pearl Habour. 

#2 North Shore of Oahu 

Kawasan ini terletak di antara Barat Oahu Kaena dan Timur Oahu Kahuku. Tempat ini terkenal dengan ombak besarnya semasa musim dingin. Tempat ini juga menjadi tarikan utama peluncur dari serata dunia.

#3 Waikiki Beach 


Wakiki pada hari ini dihiasi dengan bangunan yang terdiri daripada hotel, resort mewah, restoran-restoran maha dan juga pusat membeli belah disepanjang 1.5 batu.

#4 Na Pali Wild Coast State Wilderness Park


Na Pali merupakan salah satu tempat yang paling cantik di dunia. Tempat ini terkenal dengan air terjun, sungai yang mengalir jernih.

#5 Haleakala National Park


Tempat ini merupakan tempat yang paling indah untuk menyaksikan saat matahari terbenam atau terbit. Untuk ke sini korang perlu merancang perjalanan, tahu waktu terbenam dan terbit matahari supaya korang tak terlepas untuk menyaksikan pemandangan indah matahari terbit atau terbenam.

#6 Road to Hana

Jika anda berkunjung ke Maui jangan lupa untuk menyaksikan salah satu landskap yang paling indah terdapat di Pulau Hawaii. 

#7 Maloka'i's Kalaupapa National Historical Park

#8 Trip to Lana'i

Lanai'i merupakan yang keenam terbesar di Kepulauan Hawaii. Pulau ini juga pernah dikenali sebagai Pineapple Island kerana pada suatu ketika dahulu, di kawasan pulau ini penah dijalankan penanaman Nenas secara besar-besaran

#9 Hawaii Volcanoes National Park




Ni tempat yang aku nak pergi sangat-sangat kalau bercuti  di Hawaii, nak bergambar betul dekat dengan lava yang mendidih tu. Harga tiket untuk masuk tidak lah mahal, lebih kurang $5.00. Untuk maklumat lanjut boleh layari NationalParkService.com

#10 Kona Coffee Farms

Bagi penggemar kopi lengkapkan percutian anda di Hawaii dengan melawat ke Ladang Kopi Kona, kona dalam loghat utara bermaksud "belok" mungkin bos ladang Kopi ni orang Kedah, Perlis atau Penang.

Sumber gambar : BigIslandGuru

Lepas baca ni korang ada rasa nak pergi bercuti ke Hawaii tak? Kalau aku,  Hawaii Volcanoes National Park tu yang aku nak pergi sangat-sangat. Ke Akua pu a hui hou!

TIKET MURAH KE HAWAII

Wah murahnye, maaf ye, screen laptop kena air. Hehehe...
Berangan la kalau ada penerbangan terus ke Hawaii dari Miri, mesti best kan...

7 ulasan:

  1. wah.....kalau airasia launch ke Hawaii...ini peluang baik....

    BalasPadam
  2. kena ada visa tak kalau nak ke hawaii?

    BalasPadam
  3. miri ke honolulu? hahaha mengarutttt
    kalau macamtu nak jugak sibu ke honolulu :D

    BalasPadam
  4. Mimpi jela nak g Hawaii, Sabah pun tak jejak lagi.

    BalasPadam
  5. Saya hanya bimbangkan kelulusan visa US. Although dia orang approved disini, tetapi boleh direject disana.

    BalasPadam
  6. salam dear..

    seronokmya cikgu dapat melancong ye.. INSYALLAH who knows one fine day.. nnt share je gambaq bebanyak.. happy akak.

    BalasPadam

Tolong letak nama, ok??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...