Sabtu, 4 Mei 2013

Kembara Solo Medan (Part 6)

Dari Parapat ke Medan AIR TERJUN SI PISO PISO

    Pagi ni aku bangun awal, misi trip solo aku di Bumi Medan Provinsi Sumatera Utara akan aku teruskan yuk guys!

   Pukul 6.45pagi aku dan menunggu di jeti Tabo Cottages dan cuaca pagi ni subhanallah sangat cantik! Kat atas feri tu aku snap gambar puas-puas sambil ditiup bayu tasik Toba yang indah.

Feri bergerak meninggalkan Pulau Samosir 



Sampai dah di Jeti Tigaraja

Nampak kereta buatan Malaysia, tumpang bangga sekejap

Ni kereta yang aku sewa Kijang Innova
  
   Sampai je kat jeti Mando Raja Taxi ni siap dah tunggu aku, siap dengan angkut beg aku sampai ke office dan kat sana aku setelkan bayaran, sekali lagi dia ingatkan aku ke mana supir akan bawak aku. Balik ke Medan aku akan singgah di Air Terjun Si Piso Piso, kemudian ke Berastagi dan lansung ke Medan. Pak Supir yang bawak aku ni sebaya dengan aku, sempoi jugak orangnya. Orang "Solo" katanya bukan "solo" yang tu.

     Air terjun Si Piso Piso ni terletak di Perkampungan nelayan Tongging di sebelah utara Pulau Samosir. Jalan ke sini subhanallah anda dihidangkan dengan pemandangan yang indah tapi pakej dengan jalan raya yang sangat dahsyat. Teruk keadaan jalan, sampai aku naik pening. Pak Supir tu bersemangat cerita itu ini sepanjang jalan. Dia pulak lupa jalan nak ke Si Piso Piso, kejap behenti turun tanya.

Lebih kurang 2 ke 3 jam aku pun sampai, dan aku sangat teruja nak melihat keindahan air terjun Si Piso Piso, sanggup gue sewa teksi naik sorang-sorang hanya untuk ke sini! Hehehe...

Tanjung Unta, dalam perjalanan nak ke Air Terjun Si Piso Piso 

Pak Supir, aku duk belakang sebab selesa 

Jalan nak ke Air Terjun Si Piso Piso 

Singgah kejap kat kebun sayur, gambar pak supir yang beria nak amik 

Dah nak sampai ke Tongging berdekatan Air Terjun Si Piso Piso

Kawasan Parkir Air Terjun Si Piso Piso, ada kedai survenir 

Ni dia air tejun yang aku maksudkan. Subhanallah sangat cantik, dengan cuaca yang baik. 


    Lama-lama sikit nampak pelangi, ni la yang aku nak tengok sangat-sangat. Suasana kat sini dingin sejuk. Aku tengok ada tangga turun ke bawah, so aku decide untuk turun, kat sana port ambik gambar lagi cantik. Kalau yang cepat semput aku tak galakkan untuk turun, sebab naik tangga ni agak curam. Dari kawasan air terjun ni boleh nampak Pulau Samosir.

    
Ni kat kawasan tangga, nak sampai sini memang kena turun sampai kat kedai makan kat bawah nun jauh di sana. Hampir sejam aku spend masa kat sini,lepas tu terus aku bergerak ke Berastagi kemudian ke Medan. 

Aku terlelap, buka mata ja dah sampai Medan, waduh macet!!

Punya la sesak, bunyi hon sana sini 

Gambar paling epik 

Macet sana sini 

Sekitar Masjid Raya

Lebih kurang jam 3.00 petang aku sampai di Medan, kat sana aku menginap di Hotel Sakura. Sampai hotel aku terus tidur sebab letih dan pening pun tak habis lagi.

~Bersambung~

 Muhammad Saffuan Bin Jaffar

7 ulasan:

  1. hai, salam.
    nak tanya. untuk book raja taxi, kite kena book bila dah sampai airport or boleh book dari malaysia dulu ek?
    nervous jugak ni. nak gamble pergi danau toba lone ranger ^_^

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hai, waalaikumussalam

      Saya rasa jangan booking, sebab takut flight delay atau ada masalah lain.... better sampai sana baru amik teksi....

      Padam
  2. Assalam nk tanya, raja taxi tu keluar airport dah mmg boleh jumpa ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumussalam, memandangkan airport sekarang dah bertukar daripada Kota Medan ke Kuala Namu berkemungkinan jauh la...

      Padam
    2. Tu lah kan, sbb kalau boleh xnk amek supir, pergi pon pakai redah je ni..nasib gi berdua dgn kwn..hahaa.
      Doakan semoga mudah perjalanan kami disana.

      Padam
  3. Sangat cantik.
    Danau toba menyimpan sejarah manusia di dunia nie.
    Yang gunung berapi meletus hinggakan berjerebu berminggu-minggu kan.
    Dan hasil daripada letusan itu membuatkan tanah jadi lebih subur kan.
    Best dapat melawat nie.

    BalasPadam
  4. nak tanye.. boleh tidur tak di airport Kuala Namu tu .. huhu

    BalasPadam

Tolong letak nama, ok??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...