Ahad, 25 November 2012

Bercuti di Kuching, Kek Lapis & Terubuk Masin (Part 5)


*Setibanya kami di Hotel 360Xpress, Bandaraya Kuching*

Kami tiba di Kuching jam 2.15 petang, on the way ke sini, kami dah singgah makan dulu, jam 3.00 petang baru nak bertolak ke Sarawak Cultural Village.

"Haissshhhh macam tak sempat ja nak ke sana...." Aku berbisik dalam hati.

Cuaca masih lagi ok, walaupun dua tiga hari sebelum ke Kuching aku dah tengok ramalan kaji cuaca...         ~HUJAN LEBAT DI SESETANGAH KAWASAN~

>Sampai Hotel
>Solat
>Bersiap-siap
>Drive ke Sarawak Cultural Village
>Isi minyak
>Pergi tandas
>Sambung perjalanan ke Sarawak Cultural Village

Jalan di Kuching ni nak cakap susah, tak jugak.... Sign board tu kurang sikit, nama jalan pulak tak nampak, tapi bagi kami tak dak masalah sebab dibantu oleh papago.

Hampir 15 minit memandu, sampai la kami di Jambatan Santubong, pemandangan cukup indah, sungai yang berlatar belakangkan Gunung Santubong yang penuh lagenda, kiri dan kanan penuh kehijauan, mengasyikkan. Cuaca masih lagi panas.

Dari hari yang terang bederang, tiba-tiba bertukar menjadi kelam, tidakkkkk hari mau hujan... Nak tak nak kami terus memandu ke Sarawak Cultural Village, sampai saja di sana, hujan turun bak salji yang cair. Punah, hangit!

Kawan aku stop kereta di depan pintu masuk Sarawak Cultural Village, dalam hujan ku berlari-lari ke sana...

"Selamat Petang....." 

"Selamat Petang encik...." Sambil orang kat pintu masuk tu tengah tutup entrance gate.

"Esok bukak pukul berapa encik?" Aku tanya lagi walaupun aku dah tahu... 

"Esok encik datang jam 9.00 am, jadi sempat encik jalan-jalan sebelum persembahan budaya jam 11.30pagi"

" Student ada potongan harga?" Aku tanya sekali lagi untuk confirm, sebab tiket masuk tanpa student card RM60,  kami ni nak bajet....

"Ya, untuk student hanya bayar RM15 sahaja, jangan lupa bawa kad sekali"

"Ok terima kasih...."

"Sama - sama"

Memandangkan hujan tak menampakkan tanda-tanda untuk berhenti, kami terpaksa balik ke Kuching sambil memikirkan apa yang nak buat malam ni...

On the way balik ke Kuching kami pun sepakat yang malam ni kami akan ke Kek Lapis Dayang Salhah di seberang Sungai Sarawak. Untuk Dinner malam ni, kami nak Cuba People's Food yang terletak bersebelahan dengan 7E.

*Malam Hari ke-3 di Kuching*

Sampai di  People's Food, tengok orang pun ramai... Kami masuk dan cari tempat yang sesuai, perut pun dah lapar, jom oder makanan!

Antara Menu yang di cuba.....

Tak ingat nama, nampak sikit tapi banyak...

Spagetti Bolognese With Chicken Ball (Mesti Cuba) Kongsi 4 orang tau...

Kiri - Kopi Cincau (Mesti Cuba) Kanan - Three Layer Tea

Selepas mengisi perut, kami terus drive pergi ke Kek Lapis Dayang Salhah yang terletak di seberang Sungai Sarawak, kalau naik bot penambang lebih mudah berbanding naik kereta untuk ke sana, tapi disebabkan kami dah sewa kereta, minyak pulak banyak lagi, tu yang sanggup drive ke sana, lagi pun bukan aku yang nak kena drive... :)

Senang saja nak cari Kek Lapis Dayang Salhah, dan di situ bukan mak cik dayang ni ja yang jual, Mira Kek House pun ada, tapi kami tak ke sana. Kedai Kek Lapis Dayang Salhah ni terletak di belakang masjid, waktu tu masjid masih dalam pembinaan.

Kek lapis untuk pengunjung rasa, boleh rasa sampai kenyang.... Hahaha....

*Dalam kedai Kek Lapis Dayang Salhah*

*Rambang Mata*

Aku tak dak idea yang mana satu nak beli, last2 tanya orang kerja kat situ yang mana yang selalu orang beli. Kek Lapis India, Kek Lapis Surabaya tu antara pilihan pengunjung yang ke sini. Selain kek lapis ada jugak dijuai frozen karipap, yang karipap tu dia tak goreng pulak untuk test.... hehehe....


Promote2 ni aku tak dapat apa2 komisyen tau...

Kek Lapis Dayang Salhah ni ada buat delivery kat hotel, peti ais kecik, sorang beli dah 5 ke 6 bijik mana nak muat, tu yang amik delivery. Memandangkan kami menginap di 360Xpress delivery ke sana percuma. Kami pulak siap dapat free sorang satu kek lapis.

Kek Lapis mana menjadi pilihan????

Azura... Kaulah sinar hidupku Yang mengalirkan cinta Di dalam jiwaku 

Azura... Kaulah sinar hidupku Moga takdir menyatukan Cinta kau dan aku Azura...


Yang ku pilih KEK LAPIS AZURA, ntah kenapa kau menjadi pilihan.... Please jangan buat gosip di sini...

>Tengok Kek Lapis
>Rasa Kek Lapis
>Pilih kek lapis
>Bayar kek lapis
>Misi mencari ikan Terubuk masin pulak...

Lepas Kek Lapis, terus ke kedai sebelah beli ikan Terubuk masin, ada banyak saiz, kalau yang kecik tu dapat la 3 ekor RM10.

Ikan terubuk ni kebanyakkannya diimport dari luar negara, terubuk tempatan lebih mahal harganya dan isi ikan tu nampak putih berbanding yang import, warna ikan import tu agak kekuningan.



Perlu diingatkan ye, ikan terubuk ni "Ikan Terubuk Masin", bukan Ikan Terubuk Kering, jadi nak beli kena simpan dalam peti ais. Ikan terubuk ni diorang akan packing siap siap supaya tak berbau. Ingat simpan dalam peti ais, takut berulat nanti.

Kek lapis sudah, ikan terubuk pun sudah, walaupun jam baru pukul 10.30 malam aku rasa macam dah pukul 1.00 pagi, kat Kuching ni time-time macam tu dah lengang.

Kereta meluncur deras meredah hujan, kami pun ke hotel dan terus Zzzzzzz..... Misi esok adalah untuk menawan Sarawak Cultural Village!



 Muhammad Saffuan Bin Jaffar

2 ulasan:

  1. mohon incik ingat balik menu yang takdak nama tu. huhu

    BalasPadam
    Balasan
    1. ntah la, panjang nama dah la panjang pelik pulak tu... susah la nak ingat balik...

      Padam

Tolong letak nama, ok??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...