Ahad, 7 November 2010

Burung

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Burung-burung & juga itik mencari rezeki

   Aku sering melihat burung, mendengar kicauan mereka di pagi hari dan juga di waktu senja, melihat mereka terbang ke sana ke mari mencari rezeki untuk meneruskan hidup, namun aku tidak pernah terfikir apa yang menyebabkan mereka terus dan terus terbang  mencari rezeki untuk secebis kehidupan? Apakah yang ada di dalam diri si makhluk berbulu ini? Mereka tidak pernah merungut, kecewa atau berasa hampa jika tidak mendapat sedikit pengalas perut, malah mereka terbang lagi untuk mencari kehidupan di dunia yang penuh kesukaran. Belum pernah aku melihat burung yang berdiri di tengah-tengah jalan atau terjun dari bangunan seperti yang dilakukan oleh sebilangan manusia yang memilih jalan "mati" sebagai satu penyelesaian yang muktamad.

Wahai si kecil, aku kagum dengan kau, walaupun kecil engkau berjiwa besar.

  Mereka terbang jauh berbatu-batu, meredah lautanDi dalam hati kecil mereka Allah s.w.t telah letakkan satu nilai yang perlu aku teladani iaitu, tidak mudah berputus asa, tidak pernah kecewa, tidak pernah merungut, tidak pernah menyalahkan nasib. Ya walaupun mereka itu haiwan, apa salahnya untuk aku menilai diri aku sebagai manusia yang berakal namun tidak memiliki sifat yang ada pada si kecil itu. Wahai diriku ini, berfikirlah kerana Allah tidak menjadikan segala-galanya dengan sia-sia.







Muhammad Saffuan Bin Jaffar
Nottingham
Malam yang berasap-asap mulut.
30 Dzulka'edah 1431H

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tolong letak nama, ok??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...