Jumaat, 21 September 2012

Eksperimen SSTV (Slow Scan TV)

      Setelah berjaya menyiapkan interface, saya cuba untuk menjalankan eksperimen iaitu menghantar gambar menggunakan gelombang radio. Peralatan yang diperlukan ialah komputer, radio tranceiver, interface dan perisian (MMSSTV). 

    Sebelum membuat penghantaran lebih jauh, saya cuba-cuba dulu dengan menghantar imej di stesen sendiri, daripada komputer tukar kepada gelombang bunyi dan ia diterima dari handy yang lain yang saya ada, kemudian saya rakam bunyi tersebut, dan kemudiannya dari rakaman tersebut saya tx melalui handy. Kemudian software MMSSTV akan decode bunyi tersebui menjadi gambar.

Imej pertama yang saya decode

Imej kedua

Imej ketiga

    Kemudian saya dengan bantuan 9W2AXV base station di Seberang Perai kami menjalankan uji kaji memancar pada jarak jauh. Saya menghantar gambar (gambar pertama) kepada 9W2AXV dengan pancaran kuasa 25 watt menggunakan mobile rig Kenwood TM271-a dan dibantu oleh homebrew interface.

Hasil gambar yang diterima di Base Station 9W2AXV, Seberang Jaya dikirim melalui FB

Hasil gambar yang diterima di Base Station saya 9W2SFJ, Sungai Nibong




 Muhammad Saffuan Bin Jaffar
21/9/2012

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tolong letak nama, ok??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...