Ahad, 31 Julai 2011

Bisnes Yang Aku Pernah Buat Dulu

Assalamualaikum & Apa Dia? Bukan apa khabar?

Pada pagi-pagi hari ni, tiba-tiba teringat nak kongsi cerita pasai bisnes. Tak tau la, tiba-tiba teringat nak kongsi dengan kawan-kawan sidang pembaca sekalian. Jom tengok.

Aiskrim paling senang dan modal pun kecik. Aku jual masa sekolah rendah dulu

Alat Bakar duit atau mercun. Bukan aku import tau! Jual kecik-kecik ja.

Telur ayam pun aku jual, bukan telur ayam biasa, tapi telur ayam katik. Harga orang tawarkan sangat tinggi, tambahan ayam katik aku tiap-tiap hari bertelur, stok sentiasa ada.

Serai pun untung banyak. Cuma mula-mula kena rajin siram, bila dah matang, tak payah susah nak siram atau letak baja. Mempelam telur pun ada aku jual, orang beli buat jeruk.

Yang ni pun best, laku macam pisang panas. Waktu aku duk di asrama aku jual benda ni, kalau time prep rasa nak mengantuk, orang selalu beli benda manis. Hasil untung ni aku buat cermin mata baru, banyak untung maaa.....

Produk HPA, pun aku pernah jual tapi market slow, kurang pembeli. Tapi aku masih beli ubat gigi dia sampai sekarang.

Aku rasa seronok berniaga, rasa puas dengan apa yang kita dapat. Walaupun untung tak sebesar mana, tapi kita peroleh rezeki daripada Allah s.w.t atas usaha kita sendiri, tetapi pastikan yang halal. Jangan JUAL MERCUN, membazir! :) Akhir kata diucapkan Selamat Menyambut Ramadhan al Mubarak. Saya mohon ampun dan maaf kepada rakan sekalian, moga Allah terima amalan kita sepanjang kita hidup di dunia pinjaman ini.


Muhammad Saffuan Bin Jaffar

1 ulasan:

  1. wei saffuan, hihihihhihi............. akhirnya aku terjumpa blog ang.aku ternampak icepop plak... aduhai

    BalasPadam

Tolong letak nama, ok??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...